Då och då blossar det upp debatter här och var runt original kontra kopior. Kvalitet versus pris. Hemtillverkat mot låglönelandsproducerat.

Jag pratar förstås om bildelar.

Här har jag samlat några av mina tankar runt detta, förhållandevis komplexa ämne. Några tankar bland väldigt många…

Förhoppnings kan dessa tankar hjälpa dig på vägen mot ett bra inköpsbeslut.

  • Om jag själv köper/skulle köpa kopior? Nja. Jag lär inte kasta ut den där kylaren från RPC som sitter i mitt Plymouth-skåp. Inte heller kommer jag att banga att köpa en billig startmotor till Volare-rovan om det gamla original-aset går sönder. Men när jag investerat 100 000 kronor i en trimmad V8:a så är motorn inte mer driftsäker än den svagaste länken. Kopior kan fungera utmärkt i raggarpråmen, men jag chansar inte när det börjar kosta om något går sönder. Kosta i form av kroppsdelar eller stora pengar.
  • En sak till: Det är stor chans att jag köper billigt om prylen ifråga kan avsynas/mätas tämligen lätt (både toleranser och flöde), typiskt ett gjutet aluminiuminsug. Om det istället handlar om en förgasare – en motordel jag inte har 100 procent koll på ens när den fungerar perfekt – minskar sannolikheten drastiskt att jag köper budget.
  • Värt att notera att det finns en andrahandssortering för det mesta – från kullager till elektroniska komponenter. De här delarna är billigare att köpa och konstruera prylar av. Detta innebär att priserna kan pressas och grejerna blir billigare. Grejerna lär fortfarande fungera, frågan är om de lever lika länge som prylar konstruerade av förstahandssorteringen.
  • Det finns en etisk och moralisk fråga runt kopior. Stöttar jag verkligen företag vars primära idé är att kopiera andra bolags produkter och idéer? Som gärna kapar bort forskning och utveckling från den egna budgeten och bara skördar frukterna av andras investeringar. Svaret är nej. Jag avskyr sådant beteende.
  • Man får vad man betalar för är ett uttryck som jag ruttnat på. Jag har både fått mer än vad jag betalat för, och mindre. Och varje gång har det handlat om hur påläst jag varit vid inköpsögonblicket.
  • Om produkter från tillverkare som BKC går sönder tillräckligt många gånger, vad händer då? Det dåliga ryktet dödar företaget och då lägger man ner varumärket/företaget och startar om. Fräsch oskrivet blad, och man kan fortsätta kränga tändsystem under ny flagga. När det gäller etablerade varumärken som MSD så är detta inte lika enkelt. Då har man mer att förlora på kass kvalitet. Mycket mer. Detta är en form av garanti för kunden.
  • För att vara påläst och kunna göra bra inköp skadar det knappast att läsa några böcker om material- och industriell produktionsteknik, eller gå en grundkurs på en högskola. Så väl litteratur som kursplaner finns att ta del av på nätet från samma lärosäten.
  • Att å ena sidan avnjuta globaliseringen i form av låga produktpriser och och å andra sidan gnälla över globaliseringens nackdelar som att jobbtillfällena flyttar till låglöneländer tycker jag är ett märkligt beteende. Som att äta kakan och fortfarande vilja ha den kvar.
  • Ansvaret ligger hos dig som slutkonsument. Du kan inte fråga en etablerad tillverkare (eller dess representanter) som funnits i 50 år rörande kvaliteten hos kopiorna och tro att du får ett rättvisande svar. Lika lite kan du fråga kopietillverkaren om det är värt att lägga pengar på originaldelar. Fråga aldrig en säljare om kvaliteten på hans/hennes varor/tjänster, OK?!
  • På tal om att fråga om kvaliteten: Att göra detta i till exempel ett internetforum ger inte nödvändigtvis rättvisande svar. Av prestigeskäl (eller andra anledningar) kan en person som gjort ett val (kopia eller original) försvara detta trots att valet visade sig vara uselt. Värt att fundera på.
  • En motordel – en kopia – kan fungera utmärkt under normala förhållandet. Exempelvis lite gasa vid rödljusen, någon burnout och mycket cruising. Det vill säga så som lejonparten av alla bilägare behandlar sina fordon. Men är den dimensionerad för tuffare tag när du väl vill gasa på allvar? Även detta värt att fundera över.
  • Bara för att en motordel är tillverkad i Kina, Indien, Mexiko eller annat låglöneland betyder det inte att den är kass. Många, många erkända tillverkade har lagt ut produktion på dessa länder med gott resultat. Generaliseringar – en högst mänsklig egenskap – leder sällan fram till rätt svar.
  • Vad är svaret på frågan “Har jag råd att chansa”?
  • Stora företag kommer alltid att sträva efter en så monopolliknande ställning på marknaden som lagarna tillåter. Bäst lönsamhet så, right. Sådant gillar i alla fall inte jag. Stötta uppstickarna! Det vill sägs _seriösa_ uppstickare som tar sitt ansvar.
  • Bara för att två prylar är identiska vid en okulär besiktning betyder det inte att de är det. Det kan skilja på tillverknings-, material- och komponentnivå. Men de kan också vara identiska…
  • Nyttja din garantirätt! Alltid! Oavsett om du köpt dyrt eller billigt. Bara gör det. Detta är din plikt gentemot dina polare, precis som det är din skyldighet att gå och rösta var fjärde år. På det här sättet blir vi tillsammans av med oseriösa aktörer på marknaden.
  • Hur ser arbetsvillkor och miljö ut där produkter tillverkas. Sådant bryr jag mig om. När en arbetares livsvillkor börjar närma sig slavens dito är jag inte med längre. Sådant stöttar jag inte.
Share