Förra sommaren plåtade jag lite förutsättningslöst en Ford 47:a och gjorde en intervju med ägaren. Kupan är hur cool som helst, precis som byggherren.

Dock lider vi inte materialbrist på Gasoline, vilket gör att jag på grund av tiden som förflutit sedan reportagetillfället inte längre vill vänta på lite utrymme i tidningen. Jag publicerar helt sonika reportaget här istället, helt gratis!

Väl bekomme.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-1

Pendlarbil med prestanda

Vad kör du för bil till jobbet på morgonen? En Prius? Tvärtrist Skoda? Anders Ågren kör Ford 47:a. När vintern kommer så sätter han på dubbdäcken, och gasar vidare som om ingenting hade hänt. Det ska va gôtt att leva.

När jag knackar på hemma hos Anders så är det första jag ser givetvis Anders själv som öppnar dörren.

Näst efter honom ser jag en kompressormatad Hemi monterad i ett motorstativ som står parkerad i hallen. Pryl nummer tre som uppenbarar sig och fångar intresset är den vinkeltvåa från H-D som fungerar som sängbord inne i sovrummet till vänster.

Jepp. Det ska vara gôtt att leva.

Sedan är det ju knappast så att Anders bor i garaget eller någon sluskig ungkarlslya. Tvärtom. Både Hemin och köksgolvet blänker, och allt är rent och prydligt i familjens hem.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-2

Objektet för dagen är även det nytvättat. Ja, Anders Ford från 1947 alltså. Men det syns inte om man bor på landet med grusvägar överallt. Ett dygn utomhus med dagg och någon lättare regnskur och dammet har finfördelats över den svarta lacken i ett droppliknande mönster.

– Äsch, här gör vi oss inte till för några fotografer, skrattar Anders, med glimten i ögat.

Ja, han verkar inte överförtjust i tanken på att jag vill göra ett reporotage om hans sköna kärra. Kanske tycker Anders att hans Ford har diverse småskavanker, och visst har han i så fall rätt. Men vad gör väl det när Fordens charm vida överstiger det mesta på fyra hjul. Så äkta bruksskick och så avlägsen fejkad patina det går att komma. Lite sliten, men inte nedgången. Bara använd av en ägare som älskar sin bil.

Snäll som Anders är så gör han mig inte ledsen utan ställer upp på reportaget.

– Jag köpte Forden 1995. Den var helt original på den tiden. Så ser det väl inte ut idag, direkt. Det sitter en Chevrolet 383:a i den. Smidd vevaxel, JE-kolvar som ger 8.5:1 i komp och H-stakar bidrar till en stabil bottendel som är fräsch och tål att ladda på. Du kan väl nämna Peter Emilssons namn? Det var han som plockade ihop bottendelen, och jag är skyldig honom ett tack för det genuina jobbet, säger Anders.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-3

Kompressorn ovanpå 383:an är en B&M Mega Blower. Anders berättar att den är teflontätad och kanske inte riktigt är avsedd för gatbruk. Den kan hur som helst förflytta cirka 420 kubiktub som bäst gissar Anders och motsvarar storleksmässigt ungefär en 8-71:a.

– Jag fick kompressorn och lite annat godis i byte mot en Camaro. Ovanpå sitter två Edelbrock-förgasare om 625 cfm, som också ingick i bytet.Jag åker underladdat. Fem eller sju procents underdrivning räcker med knuff som det är för växellådan, berättar Anders.

Han är vet inte om han tycker att kompressorhuset är det snyggaste han sett. Själv gillar jag det skarpt.

Resten av drivlinan var det. Längst bak sitter det en diffbromsad niotummare från Ford med 4.11:1 i utväxling upphängd i fyrlänk. Bra där.

Mellan motorn och lådan befinner sig dock för närvarande en TH200:a. Fordens svaga länk just nu.

– Jag har en TH700-låda liggandes, preppad och klar. Men i den takt jag håller lär det dröja innan bytet blir av. Dessutom måste jag modifiera ramen innan TH700:an kan monteras, upplyser Anders.

Han tillägger att han har rätt så höga däck där bak. Så motorn varvar inte så mycket trots utväxlingen. Å så länge det släpper varje gång han stampar till på gaspedalen borde grejerna hålla en stund till.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-4

På tal om grejer som håller. Låt oss prata om maskiner som inte gör det.

– Jag är väl inne på femte eller om det är den sjätte motorn nu, säger Anders och ler.

Så går det om man kör sin bil året om. Gilla att gasa. Tar bilen till jobbet. Till badstranden. På semester. För att storhandla. Köpa bräder på hos kompisen som har en såg. Eller vad man nu hittar på. Jag låter fantasin flöda. Tänker att det är exakt så man ska använda sin jänkebil. Det enda man kan undvika är väl vägsaltet, för det äter bilar till frukost. Vanligt regn och rusk spelar på det hela taget inte så himla stor roll.

Det tycker inte Anders heller.

– Jaja. Visst tar jag bilen till jobbet. Jag har kört den året om. Ja, jag har Varit överallt med den jäkeln. Särskilt när ungarna var små blev det många resor med Forden. Det är en riktig jävla rymlig bil. Bra för de med familj. Bra åkbil, resonerar Anders.

Numera gillar han nästan att skruva mer än att köra. Det roligaste att meka med är chassit.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-5

– Jag har boxat och förstärkt ramen själv. Chassijobb är det jag verkligen gillar. Framvagnen kommer från en Volvo 140 och är breddad. Det är inte mycket original kvar på Forden. Jag har skivor runt om, de där bak kommer från Volvo. Aluminium-oken är hämtade från någon modernare folka. Bromsoken är för övrigt det enda som krånglat på bilen. Ja, bilen är konstruerad av gammalt skräp som jag haft på hyllorna. Forden är helt enkelt ett budgetbygge, skrattar Anders.

Men bra går den. Anders högerfot är tung, och Forden levererar utan att knorra.

– Det finns dock lite kvar att fixa. Motorn går varm ibland, särskilt under sommaren som gick när det var uppåt 30 grader i skuggan. Borde pilla lite mer med tändningen, säger Anders.

Tiden är dock knapp. Anders äger som så många andra människor fler än en bil.

– Man är ju tidsoptimist. Och ja, det har ju blivit några bilar genom åren. En hel del har jag dock sålt. Som den där Ford 34:an, en svart med blå scallops, fem fönster och kompressor, säger Anders.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-6

Vi minns det glada 80-talet tillsammans. Årtiondet då inget var heligt och det stod Firebirds och Camaros bakom varje husknut. Bilmodeller som Anders ägt ett flertal var av. Jag är 40 och Anders är 51, och vi minns decenniet som igår.

På med hi-jackers och upp med röven i vädret, och fram med vinkelkapen. Enklaste sättet av få plats med bredare däck bak känner vi till allt för väl.

– Vilket år var din Nova från? Ah, 1970. Ja, jag ägde själv en Nova från 1965 med snorkelscoop på 80-talet. Den hade gått 7 -8 000
mil eller så när jag köpte den av en gammal man, och var i gott skick. Jag hade dock inget dåligt samvete när jag började kapa i och mixtra med Novan, minns Anders.

Men du… Varför har du en Hemi i hallen och en Harley-motor i sovrummet? Alltså, jag fattar ju egentligen varför, men…

– Ha ha. Ja, det handlar väl mest om temporär brist på varmgarage. Så jag plockade in dem i huset. Motorerna är väl dock inte så poppis när det är dags att städa. Hemin ska för övrigt sitta i en kupa, en A-ford från 1930 som har 32:ans ramskenor. När jag hinner montera den, ler Anders.

Tidsoptimist eller inte. Det ska Vara gôtt att leva. Och det är det om man kör runt i en kupa från 1930 som har en Hemi med kompressor mellan rambenen.

2015-01-12-kupa-med-kompressor-7

2015-01-12-kupa-med-kompressor-8

2015-01-12-kupa-med-kompressor-9

Share