2015-06-17-kurbits-ballare-an-pinstriping-1

Daniel Hållestams Plymouth-skåp från 1959 borde en och annan Gasolineläsare känna igen. Det är nypremiär på sommarens solvarma strippar för bygget som för första gången sattes ihop 1989. Hållestam tänker framföra Plyman sju sekunder i taget är det tänkt, och det i klassen Pro Street.

Så här berättar Daniel själv:

– Min pappa var mekaniker på bilen under några år. Bilen stod körklar 1989 efter ha stått i många år på en bilskrot i Röjeråsen utanför Rättvik. Byggare och tilllika förare Leif Andersson körde den fram till 2000 då bilen såldes. Det roliga är att Leif är med oss och bygger på bilen idag igen.

Herr Hållestam är för övrigt från Dalarna, och vad passar då bättre än att strunta i pinstriping och istället låta den eminente konstnären Mark Willhans (se intervju i Gasoline #10/2012!) måla kurbitsmotiv på dragracingskåpet?!

Men varför kurbits?!

– Bilen är ju byggd i Dalarna. Kurbits är ren dalakonst så det föll sig naturligt att ha detta på bilen, säger Daniel.

Han tillägger att Plyman även tidigare haft kurbitsmotiv, och att nuvarande ägare är hans far Robert Hållestam.

Ärligt talat. Är det inte sjukt fränt när vi gör något av vårt eget bil- och konstarv. En blysläde av en Volvo Amazon, en gasser baserad på PV444, en bobber av en Husqvarna Rödqvarna eller kör just kurbits istället för pinstriping när det är dags att utsmycka sitt fordon.

Det tycker i alla fall jag.

2015-06-17-kurbits-ballare-an-pinstriping-2