2016-05-18-nar-roken-skingrats-och-asfalten-kallnat

För oss svenskar är det svårt att greppa hur många dragracing-banor USA har. I Sverige har de ju traditionellt kunnat räknas på typ båda händernas fingrar. På andra sidan Atlanten är det dock sällan särskilt många mil till närmsta strip.

De mindre delstaterna har oftast fem eller fler, och vissa jättar i sammanhanget – som Georgia, Tennessee, Ohio, Alabama, Florida och Kalifornien – har cirka 15 stycken dragstripar per delstat.

Störst av dem alla är nog North Carolina och Texas med 20 respektive 32 dragstripar…

Men det är idag det. En gång i tiden – under dragracingens absoluta glansdagar på 60-talet – var antalet stripar betydligt fler.

Detta är något som fotografen och författaren Tommy Lee Byrd uppmärksammar i boken Lost Drag Strips: Ghosts of Quarter Miles Past (det finns även en bok vid namn Lost Drag Strips II av Scotty Gosson).

Gillar du dragracing och Urban exploration så ska du definitivt spana in de här två böckerna, rent av köpa dem.

Tommy Lee Byrd blandar gamla sköna fotografier från förr med hur banorna ser ut idag. I de fall de inte är ersatta av tråkiga köpcentrum vill säga. Förbered dig på… så väl glädje och sorg.

Svaret på varför många dragstripar lades ner? Jo, det sena 70-talets kassa ekonomi i USA och kraftigt höjda markpriser är två faktorer som tog kål på många banor som Fremont Dragstrip, Fontana Drag City och svincoola Lions Drag Strip förstås.

För bokens förord står för övrigt den i sammanhanget inte helt okände Don Garltis.