(Du har väl inte missat del 1?!)

Från att helt varit inställd på att just inte göra något själv så hade nu Claes skruvarglädje kommit tillbaka i takt med att den ny lackerade ramen kunde börja förses med den ena blänkande delen efter den andra.

– Vips gick det att prioritera om tiden som man trodde inte fanns. När åren gått hade man ju dessutom skaffat ett kontaktnät av duktiga kamrater och företagare som kom till stor hjälp där den egna förmågan inte räckte till. Under arbetets gång dokumenterades det mesta, och lades sedan upp på Facebook vilket också hjälpte till att hålla projektet levande. Detta arbete följdes för övrigt med stort intresse av den ursprunglige importören Calle Grenholm i Umeå. Extra kul!

Karossarbetena inskränkte sig till måttlig rostlagning av någon skärmkant, bagagelucka och lite i nederkant på framskärmar och dörrar. Till lackeraren lämnades en kaross som nu ”bumsats” ren från färg och efter att den vita lacken lagts togs bilen åter hem för att få sina guldfält uppmaskerade. Detta gjordes efter skisser och bilder på orenoverade bilar som skickats från en mycket kunnig herre i den amerikanska märkesklubben, (ett spännande, betydelsefullt och tidsödande arbete som i efterhand har visat sej helt rätt utfört).

Därefter transporterades bilen åter till lackering igen och guldfälten lades på.

– Väl hemma så var det dags för den lokale kustomlackeraren och pinstriparen Micke Östling att enligt originalmönster för hand pinnstripa de tunna svarta linjerna som kantar guldfälten.

Alla lister riktades, polerades eller ersattes med nya. Även stötfångarna byttes mot nya reprotillverkade (originalen finns dock kvar och kan renoveras). Samtliga gummilister ersattes med också de med nya. Inne i bilen kläddes framstolarna och dörrsidor om med nytt material. Matta och ljudisolering ersattes och övrig inredning kunde rengöras och återmonteras.

olds4

Gävlebocken brinner! Eller? Claes Piras jul-burnout från 2015 är redan både historisk och episk! Foto: Linnea Pira.

Avsteg från original

– Då jag tycker att ljudet blir fränare med headers så har gjutjärnsgrenrören tills vidare valts bort. En modern ljudanläggning har monterats dolt av ett lokalt ljudproffs. De första åren kördes bilen på BF Goodrich 255:or, dessa har senare ersatts av Polyglas-däck på de fem originalfälgarna, inte minst efter gliringar från Calle Grenholms bror Sven som sett och i övrigt uppskattat bilen…

Färdig bil

Efter ganska precis ett år kunde bilen så köras ut och besiktigas med blankt papper. Femtioårsdagen missades dock med två månader.

– Hur har då bilen mottagits? Pja… Man skall nog betänka att ingen av de fyra 69:or som faktiskt finns i Sverige någonsin har varit ute i trafik sedan åttiotalet…

Utmärkelser

2013: “Ten Outstanding”, Wheels Nationals, Stockholm / “Domarnas val, vackraste bilen”, Muscle Car Day, Orsa / 1:a i sextiotalsklassen, Arena Wheels, Sandviken / ”Eight Outstanding”, Krantz Challenge, Tierp Arena. 2014: 1:a, “Original Muskelbil”, Muscle Car Day Orsa, Vinnare av 10 000 kronor på ”Finbilsparad” på Tierp Arena . Därefter har utställningarna inskränkt sig till mindre lokala uppvisningar då Claes är mer road av att bränna däck än att tvätta och polera…

Övrigt

Claes har blivit väldigt väl mottagen av amerikanska Hurst/Olds-klubben, och de tycker att det är väldigt spännande att det finns Hurst/Oldsar i Sverige.

Efterlysning: Originalets modellspecifika D-toppar saknas fortfarande och tills vidare sitter portade toppar från en 72:ans W30 på motorn (tomma renoveringsobjekt av rätt sort har Claes hittat i USA, lite för dyra dock). Han hoppas på att hitta rätt toppar i Sverige någon gång.

olds69

Hurst/Olds och andra Hurst-bilar i Sverige med omnejd

1968:

  • En -68 i Stockholmstrakten som för närvarande renoveras i Estland (tror Claes det var). Den rejsades framgångsrikt på strippen här på sjuttiotalet av en Bjarne Gejland.

1969:

  • Claes som ännu är den enda bilen i trafik i Sverige än så länge. Så långt han vet, i alla fall. Dokumenterat äkta.
  • Det finns en i Stockholm som renoveras. Ögs av en tjej som jag har en del kontakt med. Dokumenterat äkta.
  • Ytterligare en återfinns i Ullaredstrakten. Ägs av Ullared-Görans dotter med man. Behölls tillsammans med tjugotalet andra bilar då man sålde av Görans bilsamling. Renoverad i USA på åttiotalet och endast förreggad i Sverige. Importerades och har stått i GK:s samling sedan 1988. Sprutade vätskor åt alla håll när de försökte köra den för ett par år sedan, Därefter parkerad igen. Dokumenterat äkta.
  • En klon av en 69:a håller på att skapas här i Sverige.
  • Finns även en nyligen renoverad Hurst/Olds 69:a i Norge. Claes vet inte om bilen körs eller bara står i en samling. Den ser dock väldigt fin ut på bild.

1972/1973:

  • Ett okänt antal 72:or och eventuellt någon 73:a finns i Sverige, Norge och Finland.
  • Claes tror att en klonad 72:a finns här i Sverige.

Övriga Hurst-bilar:

  • Ett tiotal Chrysler 300 Hurst verkar det finnas i Sverige.
  • Claes har inte hittat någon AMC Hurst S/C Rambler 69:a i Sverige, men han vill hemskt gärna ha en!
olds7

Herr Pira är som synes inte blyg med pedalen till höger…

Share