Jag har bestämt mig. Det blir ingen cowl induction-huv (den lägsta varianten) som jag länge funderat på.

Istället har jag kommit över en huv från en bekant som bytt just till cowl induction. Han har en SS-huv med de där fejkade och kromade luftintagen på. Dessa fejkintag ska få ge plats åt följande konfiguration (som inte är fejk):

chevrolet_chevelle_1966

Bilen, en Chevrolet Chevelle från 1966 och som du kan läsa mer om i Gasoline inom kort, ägs av en kille vid namn Conny. Conny är en hejare på så väl svets som bockverktyg, och när jag slog honom en signal alldeles nyligen gick han med på att hjälpa mig att skapa en liknande lösning för min Nova!

Gött, för luftintagen är både diskreta, hyfsat unika och väldigt sexiga. Därtill har Conny listat ut hur de ska formges för att man ska undvika att de förvandlas till en ostkupa som mest kapslar in befintlig hetluft i motorrummet.

Tanken är att jag endera kör luftintagen i mattsvart och huven i blanksvart, eller tvärtom. Om huven är mattsvart (och intagen blanksvarta) så kommer huven att lira fint med den “typ” mattsvarta air dam/front spoiler som jag installerade vintern 2011/2012.

Kommer att bli bra det här. Pepp!

Share