Varje år importeras det 1 000 och åter 1 000 jänkebilar till Sverige. När de amerikanska järnen formligen väller in över landets gränser är det svårt att vara särskilt speciell med sin Ford 32:a, Chevrolet 55:a eller Mustang Fastback 67:a. Således ökar hela tiden suget bland V8-fantaster efter unika jänkebilar. Låt dig inspireras av bilbyggarproffset Bodie Strouds fantastiska hantverk och sparka igång din egen bilbyggarkarriär.

Vad är det som krävs för att bli en framgångsrik bilbyggare för den som dessutom önskar livnära sig på sin största passion i livet? Bodie Stroud vet. Han är mannen bakom bilbyggarfirman BS Industries och har bland annat fått uppdragen att bygga jänkebilar till såväl Johnny Depp (Mercury 1951) och Tim Allen (Cadillac 1950).

Anledningarna till att dessa skådespelare (och många andra människor också för den delen) beställt sina bilar från Bodie Stroud är förstås flera. Men den viktigaste är att Bodie Stroud är väl bekant med vikten av att få till en väl fungerande kommunikation med de kunder han bygger bilar åt. Det är också där Bodie Stroud hittar en hel del av den kreativitet som sedan han omsätter till verklighet genom sina byggen.

– Jag finner mycket av min inspiration hos de människor som jag bygger bilar åt. Främst i de historier dessa människor bär på. Jag har förmågan att tolka och förstå hur de vill att bilarna ska byggas. Genom att prata med kunderna så kan jag sätta mig in i vad de önskar sig, men kan samtidigt också kombinera deras drömmar med min egen byggstil, säger Bodie Stroud.

Byggstil var det. Bodie Stroud är verkligen bred i sitt byggande. En kund vill ha vräkiga kromfälgar, och får det. Nästa vill ha lackade plåtisar och kromade hjulbultar. Det fixar Bodie Stroud också. Tre Strombergförgasare eller Hillborn-sprut? Mr Stroud tar hand om det. Samma sak gäller om kunden vill blanda gammalt och nytt, eller bara köra på det historiska stuket så som bilarna såg ut förr. Inga problem. Helt klart är den dynamiska inställningen ytterligare en av orsakerna bakom Bodie Strouds framgångar. Samt att han älskar att förverkliga andra människors drömmar.

bodie_stroud

Den gemensamma nämnaren för Bodie Strouds byggen är annars den superkrispiga finnish som varje bil präglas av när den rullar ut från BS Industries. Se där, ännu en framgångsfaktor. Perfektion är bara förnamnet. Inte sällan köper Bodie Stroud in en extrabil som han kapar upp och använder för mockup för att verkligen få till allt exakt som han och kunden vill ha det.

Ett av exemplen där ytterligare en bil fått sätt livet till är den Ford Mustang från 1969 som Bodie Stroud byggt. Han kallar den för The Real Thing.

– Mustangbygget tar avstamp i en av dragracinglegenden Gas Rhondas gamla coola Mustanger. Jag och killen jag byggde bilen åt satte oss ner och snackade om vad som separerade Rhondas Mustang från en originalbil. Studerar man Rhonda-Mustangen så ser man snabbt vad som gjorts. Den var ju en Funny car med allt vad det innebär. The Real Thing-Mustangen, byggd helt i plåt, är bland annat choppad, förlängd och breddad baktill. Frampartiet är utdraget. För jag såg tämligen omgående hur The Real Thing skulle byggas enligt samma dramatiska men samtidigt ändå subtila recept som Gas Rhondas Mustang, säger Bodie Stroud.

Väl klar med karossarbetet (lackad Viper-röd) tillverkade Bodie Stroud ett helt eget chassi till bilen. Allt kröntes sedan med en tämligen unik 494 kubiktum stor Ford-V8 helt i aluminium. En speciell maskin som bara tillverkades i 10 exemplar och som Holman-Moody byggde 1969 åt Mario Andretti till hans Can-Am rejsbil.

Att bilen fått namnet The Real Thing handlar för övrigt om den stora hajpen runt Fords Bossmotorer just nu, tillägger Bode Stroud. Boss 494 är de facto den fetaste V8:an i Bosssällskapet. The Real Thing. 494:an levererar dessutom 777 hästar vid 7 000 varv. Skapligt respektingivande.

bodies_scarliner

Den hejdlösa blandningen av gammalt och nytt som jag nämnde tidigare, den återkommer tämligen ofta i Bodies byggen. Till exempel i den Ford Starliner från 1960 som Bodie Stroud valt att kalla The Scarliner. Det sitter en modern Ford GT-motor från 2006 i Starlinern. En skön historia med så väl 500 hästar som 500 newtonmeter i vridmoment.

– Bak sitter feta Mickey Thompson-däck, och hela karossen vilar på ett nytt men kraftigt modifierat Art Morrison-chassi. Jag kapade bort allt som hade med stötdämpning att göra och svetsade dit en helt ny lösning. Även växellådsbalken fick ersättas med en ny. Annars sitter det en salig blandning av delar i Starlinern, som 4R100-låda, Fords kralliga 9 tum feta bakaxel och keramiska bromsar från Porsche GT3. Inredningen är rätt speciell också. Med mätare från Ford GT och inre dörrhandtag från Aston Martin Vanquish, för att nämna några få exempel, säger Bodie Stroud.

Att bygga bilen var för övrigt en rejäl utmaning. Efter en sodablästring insåg Bodie Stroud att det var mycket rostig gammal plåt som behövde bytas ut. I princip gick 50 procent av karossen på tippen och fick ersättas med nytt, friskt stål. Värt besväret, enligt Bodie Stroud.

– The Scarliner är en av mina absoluta favoritbyggen så här långt, och att den bland annat vunnit Specialty Equipment Market Associations (SEMA) designpris “Best of Show”, säger Bodie Stroud.

Han är annars rätt känd för att bygga fräna versioner av Fords pickis F100 från 1956. Den näst senaste i raden, Bodie sjunde 56:a, har han rätt och slätt döpt till Orange.

– Jag hittade pickisen bakom en bensinmack i Pasadena, Californien. Någon hade försökt pressa ner en 392 kubiktum stor Hemimotor mellan rambenen. Så den behöll jag, renoverade och satte en kompressor på! Bilen är lackerad i GM:s Huggerorange och givetvis har bilen en niotumsbakaxel från Ford och en TH400-låda. Ramen är boxad för bättre vridstyvhet och framvagnen kommer från en Ford Mustang, säger Bodie Stroud förnöjt.

Han tillägger att för närvarande håller på att bygga sin åttonde F100 från 1956. Det ska bli en fet pickis med bland annat en Ford 427:a i.

bodies_shop

Hur är det då med den avskalade formgivningen som Bodie Stroud ägnar sig åt i sitt bilbyggande.

– Jag har lärt mig att avskalad design – det vill säga “less is more” – är ett bra sätt att genomföra dramatiskt förändringar utan dessa nödvändigtvis framstår som just dramatiska. Snarare blir de subtila om man jobbar avskalat, säger Bodie Stroud.

Själv har han en tydlig uppfattning om vilka favoritbyggen han i framtiden skulle vilja genomföra.

– Jag älskar alla tänkbara gamla jänkebilar, och jag ser verkligen fram emot att få slutföra byggandet av min Studebaker “Bullet Nose” från 1950, samt min VW-buss från 1956. En sådan där buss med 23 fönster. Ah, sedan ska vi inte glömma F100:an som jag håller på med just nu, säger Bodie Stroud.

Sitt eget bilintresse har Bodie Stroud fått från sin far.

– Jag minns när jag fick åka med men även köra farsans gamla Chevrolet från 1957. Det finns inget mer givande än att betrakta den gamla 57:ans härliga instrumentpanel i plåt. Dessa bilar representerar vad USA en gång i tiden var när vi producerade bra produkter som vi var stolta över, säger Bodie Stroud.

Han avslutar samtalet med att berätta att han diggar Sverige skarpt.

– Jag har hört talas om att ni svenskar har en av världens största jänkebilsträffar. Som sträcker sig över 3-4 dagar. Det låter som om det är dags för mig att flytta till Sverige, “Because you guys sound like my kind of people!”. Jag önskar att det fanns fler människor som ni här i staterna. Människor som uppskattar smakfull bilhistoria, säger Bodie Stroud.

Flera fotografier på många av Bodie Strouds bilbyggen hittar du på: http://www.bodiestroud.com

Share