2015-01-21-stygg-och-snygg-pa-snon-1

Eftersom det råder istid och permafrost i det här landet under 3-4 månader per år är det lika bra att kapitulera. Vem sade att snö och is suger?

Jag tror att det är dags att omfamna vintern. Göra något roligt av eländet som får det stora flertalet av oss att långtidsparkera våra jänkebilar i garaget. Om inte annat för att med snö och is följer det eländiga vägsaltet.

Roligt på snön var det. Först kan du börja jaga en skön snöskooter. Här är det 70-talet som gäller. Det tillverkades rätt så många sköna åk under detta decennium.

En av dem kommer från amerikanska Outboard Marine Corpration (OMC) som under åren 1907 till 2000 var verksamt och förutom det egna märket även tillhandahöll Evinrude och Johnson.

Vi pratar om den Brook Stevens-designade snöskootern som är så snygg att du får dig att känna dig som vinterlandets svar på Evel Knievel inom loppet av en sekund efter att du sett snöräsern.

Förutom samarbetet med OMC designade Brook Stevens även fordon åt Studebaker, JEEP och H-D. Jag förstår att han var välanlitad när jag gluttar på “Spirit of 76″…

Lyckas du inte få tag på denna snöskooter på Ebay eller på annat sätt kan du börja jaga Chryslerkoncernens sköna skapelse Sno-Runner.

Som jag förstått det var Sno-Runner – om kom 1977 – först ämnad för den amerikanska militären. Fallskärmsjägare skulle kunna hoppa ut med fordonet ihopfällt på ryggen för att sedan på marken snabbt montera ihop den och ge sig ut i terrängen.

Den amerikanska militären var dock inte så imponerad eftersom Sno-Runnern inte fungerar så bra i pudersnö. Med dubbla förgasare gjorde dock den militära versionen närmare 60 km/h på packad snö! Två år senare bestämde sig alltså Chrysler att försöka sig på att sälja Sno-Runnern för civilt bruk.

Det sägs att 28 000 stycken tillverkades och såldes mellan 1979 och 1982 under namnet Sno-Runner (och senare Snorabbit), så chansen att du hittar en beggad är hyfsat stor.

2015-01-21-stygg-och-snygg-pa-snon-2

Share