Wooden gavel with book. 3D Icon isolated

Wooden gavel with book. 3D Icon isolated

Det händer att jag då och då skakar på huvudet och muttrar “Jänkare är baske mig inte kloka” när USA och amerikaner kommer på tal. De skjuter ihjäl varandra på löpande band, lagar sina entusiastbilar sämre än fyraåriga förskolebarn höga på socker och naiv entusiasm och “Den amerikanska passformen” har vi ju både hört och sett “in action” ett antal gånger.

Men på en punkt har de baske mig nästan alla indianer i kanoten. Livet för amerikanska bilägare och -fantaster är inte så krångligt som här hemma i Sverige. För att inte tala om den bedrövliga situationen i våra grannländer Norge och Finland. Detta är de amerikanska politikernas förtjänst, förstås.

Ett exempel på medvind för passionerade bilvänner var när den amerikanska kongressen nyligen antog en lag som gör det möjligt för företag att bygga upp till 325 stycken nya replikor per bolag och år, bilar som ska se ut som och i princip innehålla samma delar som minst 25 år gamla fordon.

Det hela började med att de båda republikanska politikerna Markwayne Mullin och Gene Green introducerade lagförslaget “Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act of 2015” i juni förra året, ett förslag vars innehåll intresseorganisationen Specialty Equipment Market Association (SEMA) delvis motionerat och missionerat för allt sedan 2011. Lagförslaget fick brett politiskt stöd och klubbades alltså nyligen genom som en del av den större samlingen lagförslag i form av The Highway Bill.

Trevligt, trevligt. Och intressant.

Mer i detalj innebär den nya lagen bland annat följande: De byggda bilarna ska möta det ursprungliga tillverkningsårets avgaskrav, men det kommer att vara okej att använda motorer från EPA-certifierade bilar för att uppfylla detta krav. Det kommer också att vara ok att göra avsteg från moderna säkerhetskrav. Det handlar bland annat om slopat sidokollisionsskydd samt krav på att främre och bakre stötfångare klarar av att absorbera energi på ett tillräckligt effektivt sätt. Anledningen är förstås enkel: Det kostar väldigt mycket att krocktesta ett fåtal producerade bilar.

Doug Evans, styrelseordförande i SEMA, säger att den nya lagen både ger entusiaster möjligheten att köpa en nyckelfärdig replika så väl som möjligheten för var och en att köpa en kitcar (det vill säga byggsatsbil) och skruva ihop den själv. Perfekt för de som alltså önskar sig en Ford roadster 32:a eller en Shelby Cobra 65:a.

Jag undrar hur det i framtiden kommer att gå att importera en sådan här bil till Sverige? Förhoppningsvis lika enkelt som vilken annan amerikansk bil som helst.

Själv drömmer jag för övrigt om möjligheten att bygga just en Cobra 65:a med 427:a om 425 hästar och ytterst obehindrat bara köra den genom svensk bilprovning… DET vore något!

Share