Dodge Demon i all ära… men… Nu får alla Pontiac Trans Am-fantaster något att sukta efter. Detta tack vare en svensk!

Jag fick precis ett e-brev av allas vår bildesigner Bo Zolland. Han skriver att det finns lite svenskt på bilmässan New York International Auto Show som öppnade dörrarna i förra veckan (14 april, pågår till 23 april).

Jepp. Det är Bo själv som deltar. Så här skriver han bland annat i mejlet:

Bo Zolland på plats på bilmässan i New York.

–Jag har designat en Trans-am baserad på nya Chevrolet Camaro, generation 6. Den visas upp på mässan. 1 000 hästkrafter i värsta modellen som kallas Super Duty.

Bo berättar vidare att Florida-baserade Trans Am Worldwide ska bygga bilen i 50 exemplar. Bolaget är i likhet med Callaway, Lingenfelter och Hennessey en bilförädlare som bygger om GM-fordon från prestandamaskiner till effektmonster. På sitt samvete sedan tidigare har Trans Am Worldwide modellen ”Bandit” som byggdes i 77 exemplar (gissa varför!).

– Den nya bilen har Nascar-botten i motorn och är full med godsaker. Kommer att finnas med eller utan T-Top. Deras förra modell – Bandit – byggdes som en hyllning till filmen Smokey and the Bandit och är nu slutsåld. Efter det ville de höja ribban…

Han tillägger att Dodge visade upp sin Demon med 840 hästkrafter samtidigt, och Chrysler blev nog lite putt att vi kom med en bil om tusen hästkrafter…

Ja, hästkraftskriget trappas upp, konstaterar Bo. Själv kan jag förnöjt notera att det är grymt kul att en svensk får lov att vara leverantör till en amerikansk bilbyggare.

Mm…. 1 000 hästar Mopar-dräpare…

Eller som Bo uttrycker det: Jänkarna kan ju vara lite protektionistiska ibland, och är inte alltid pigga på att köpa tjänster från utlandet.

Mm. Men när personen ifråga heter just Bo och är grymt duktig designer förstår jag att jänkarna är beredda att göra ett undantag!

Faktum är att Trans Am Worldwide hittade Bo på nätet förra året och hörde då av sig till honom med en förfrågan om han ville rita Super Duty-Trans Am:en.

Det ville Bo.

– Den enda riktlinjen jag fick var att det skulle finnas designelement hämtade från 1978 års Trans Am i den nya versionen. Det kluriga var att identifiera något slags DNA från ursprungsbilen. Det jag har bidragit med är front, akter, sidointagen och fälgarna, säger Bo.

Coolt. Det är uppskattningsvis typ 80 procent av bilen det…