Att äga en Ford Mustang är en gammal pojkdröm för många män. Lars Oscarsson har förverkligat den. Flera gånger om!

ford_mustang_hardtop_1970.jpg

Namn?
– Lars Oscarsson.

Varför valde du just en Ford Mustang Hardtop från 1970?
– Starka minnen från min barndom, och mina ungdomsår. Vi skulle gå på bio, och valet föll på filmen Bullitt med Steve McQueen. Det blev ett minne för livet, och etsade fast Mustang på hjärhinnan för alltid. Vilken bil och vilket underbart motorljud.
– Jag började med en Mustang Hardtop från 1965, som jag renoverade 1985. Körde med den i 12 år, och efter den blev det en Mustang Fastback från 1967 som jag renoverade och körde ett par år med. Efter 67:an så blev det en Mustang Mach 1 från 1972 som renoverades. Åkte med den ett par år, renoverade en Mustang Hardtop från 1968 åt en vän under åkandet, och nu är vi framme vid den Mustang jag har i dag.
– 70:an har stått i en trädgård i 22 år till att jag köpte den 2005. Har renoverat och håller fortfarande på med diverse småplock. Jag har åkt en tid med den, och tänker inte sälja ännu i alla fall.
– Jag sagt till mig själv att jag skall prova alla klassiska Mustanger innan jag grävs ner. Med klassiska menar jag årsmodellerna 1965 till 1973. Mustangen är tillverkad i så kallade parår: 65-66, 67-68, 69-70 och 71-73, och som du ser så har jag redan gjort det. Jag kan berätta att skillnaden är liten. Jag har även hunnit med att prova en Mustang LX från 1993 som jag har renoverat och sålt.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Jag har alltid varit tekniskt intresserad, och att det blev renovering av Mustanger är just för att den bilen är enkel och linjeskön. Jag kallar den en amerikansk Volvo Amazon. Kan tilllägga att jag renoverat två svenska Amazoner också, en från 1965 och en kombi från 1967.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Tid är det som behövs för att göra en renovering. Jag har alltid sett till att få bilarna rullande och godkända på Svensk bilprovning, och renoveringen har blivit vad man kallar rullande renovering. Man gör lite åt gången, det kostar inte så mycket som det gör om man river ner hela bilen i smådelar och sedan sätter ihop den.
– Jag gör också allt själv, letar bra begagnade bildelar och lagar och köper sådant som saknas eller är trasigt. Inköpspriserna är låga och vinsten är ganska bra, men man får ju inget betalt för den tid det alltid tar att få färdigt bilen.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Allt som är svårt är till för att lösas, och jag har många vänner i Mustangkretsen. Så jag har inte haft några problem med något, förutom att det är svårt att hitta speciella grejer till just den bil man håller på med. Men det löser sig alltid till slut.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Jag är nöjd med helheten, för jag sätter alltid min personliga prägel på det jag gör. För det krävs att alla detaljer är i min smak.

Vad återstår att göra?
– Som tekniskt intresserad Mustangrenoverare så blir projektet aldrig färdigt. Håller på att renovera en annan motor som skall monteras i till våren. Byta kupéfläktmotor med tillhörande värmepaket och slangar är ett annat arbete som skall göras.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Min nuvarande bil, eller Mustang Shelby GT från 2007. Inte ett custombygge, utan en ren, fin och ny muskelbil.

Share