1969. Oljan flödade, framtiden var fortfarande ljus och tydlig, och gatan var bred, asfalterad och varm. Vad passade denna tidsepok bättre än en Pontiac GTO? Muskelbilarnas muskelbil var kung då, och är det fortfarande.

pontiac_gto_1969.jpg

Namn?
– Jocke Karlsson.

Varför valde du just en Pontiac GTO från 1969?
– Jag har alltid varit svag för muskelbilar från slutet av 60- och början av 70-talet. Hade faktiskt flera andra bilar i åtanke, men fastnade för denna.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Då Pontiacen gått som dragracebil så är mitt mål att bygga en redigt vass motor då det är det enda som inte sitter kvar sedan tiden på strippen. Bygger på en 400-motor nu som ska strokas till en 461:a.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – Har bara lagt ner cirka 10 000. Har ju inte ägt bilen så länge.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Bygget av avgassystemet. Fick fel vinkel på headerserna då motorn är bakflyttad. Så det blev lite kapande och skarvande.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Gillar faktiskt min växelspak mest då det sitter en quickshift i den.

Vad återstår att göra?
– Bygga motor och en lättare renovering. Målet är att vara färdig år 2010.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Det får nog bli en bekants Dodge Charger som han renoverat.

Share