Tro det eller ej, men ägaren till denna fantastisk fina Plymouth Road Runner var mest intresserad av en Volvo 242 Turbo när det begav sig. En hängiven far fick tack och lov sin son på andra tankar!

plymouth_road_runner.jpg

Namn?
– Joen Olsson.

Varför valde du just en Plymouth Road Runner från 1971?
 – Jag kan inte säga att jag valde just denna bil då det var en slump att jag köpte den. Jag ville ha en Volvo 240 Turbo, men min far insisterade på att jag skulle kolla lite på big block-bilar. Plymouthen fanns bara 2 kilometer från hemmet och till ett bra pris.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Jag bygger bilen som jag vill ha den, MEN jag skulle aldrig kapa sönder något så att den inte med små medel går att återställa till original. Bilen skall tåla att användas till allt som jag vill ha den till, till exempel ska jag kunna köra cruising, på strippen, åka och handla, ha med barnen, med mera. Går inte det så är bilen oduglig. Att andra sedan gillar den ser jag som en bonus.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Det är inte helt lätt att säga då jag haft den sedan 1994, men det är åtskilliga tusenlappar som gått åt. Jag gissar på 100 000 kronor (motorn kostade mycket).

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Jag vill ha det lättmekat, så mycket tid har lagts på generatorbytet som jag fick plocka ihop från olika märken. Gasreglaget blev lite speciellt då jag inte gillar länkaget till kickdownen och ville ha det wirestyrt. Jag har byggt ett helt nytt elsystem (i rätt färger) till bilen. Jag har då passat på att bygga en extra kabelhärva till de funktioner som jag lagt till.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Är nöjd med det som jag modifierat då det har den funktionen som jag anser är den bästa. Annars är jag nöjd med helheten, en fullt fungerande bil som man ska och vågar använda.

Vad återstår att göra?
– Jag värnar om bilhobbyn och har därför påbörjat att modifiera bilen så att den kommer att gå på E85. Jag testkörde mycket under sommaren 2008, och har nu klart för mig hur jag skall gå tillväga för att nå ett gott resultat. Har lärt mig massor om lamdavärden med mera under denna resa. De sista momenten till full konventering har skett under vintern som gått. Troligen så är det inte helt lagligt, men just i detta fallet så tycker jag att lite civil olydnad är försvarbart. Sedan skall bilen genomgå en rejäl sänkning, minst 3 tum. Lite jobb med inredningen är snart på sin plats, sedan är det väl lite småfix med diverse saker som jag vill förbättra och ändra.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Den frågan är svår att svara på, men de snyggaste bilmodellerna är i alla fall Chevrolet Camaro 1969, Dodge Challenger 1970, Plymouth Barracuda 1971, Chevrolet Nova 1965, Dodge Charger 1968 och Chevrolet Chevelle 1970.

Share