Känns Buick Riviera bekant här på Bildrömmar och drömbilar? Jepp, i min intervjuserie “Sveriges snyggaste bil” tillägnade jag del 5 åt just en Buick Riviera från 1965. För det är något speciellt med dessa tre årgångar, 1963 till 1965. Riktiga härliga bilar, en åsikt jag delar med nedanstående Rivieraägare. Jepp, Johan har så rätt när han säger att bilen ser ut som en lurig haj!

buick_riviera_1964.jpg

Namn?
– Johan Lundin.

Varför valde du just en Buick Riviera från 1964?
– Riviera från 1963 till 1965 har varit min drömbil sedan jag varit liten. De fejkade luftintagen gillar jag skarpt. Men grillen på 65:an är snyggast av de 3 årsmodellerna. Men med customiserad grill på en 64:a slår man två flugor i en smäll, plus får en goare motor än 63:an.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Det är ingen utställningsbil jag vill ha. Men hög finish och stilrent custombyggt, som skall köras, är målet.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Cirka 50 000 kronor hittills inklusive luftfjädringen som gick på runt 30 000 kronor. Plockade isär hela bilen förra vintern för att laga rost. Blev ett karrosslyft och ett halvår i garaget. Har aldrig gjort något liknande förr. Har heller ingen erfarenhet att skryta med. Men det gick vägen och jag fick den körbar till sommaren!

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Att få rätt höjd på lägsta läget när man sänkt skiten ur den. Mycket mätande, kapning och svets för att få rätt höjd på bälgfästena. Sedan var stötdämparna en klurig sak att montera bredvid luftbälgarna som snodde dess plats. Var bara att göra olika fästen och prov montera tills det inte tog i någonstans. Blev några försök innan det fungerade.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Fronten. Ser ut som en lurig haj.

Vad återstår att göra?
– Inredningen skall fixas. Sy om sätena, hatthylla, instrumentbräda. Ny lack utvändigt, silver, en aning mörkare i kulör än i dag. Annnars är jag liksom klar med allt det andra.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Den svåraste frågan av alla! Beror lite på humör. Det varierar alltid. Men återigen tycker jag gamla roddar (rat rods) är king som fan! Förutom customiserade Rivieror då. Men Robert Wallmark byggde en jäkla go Cheva 31 som sågs i ett nummer av tidningen Gasoline för inte så länge sedan.

Share