De Tomaso Pantera – det bästa av två världar: En amerikansk V8 och italiensk bildesign i kombination. Betydligt före sin tid rent formmässigt när den släpptes för första gången 1971 tog bilen världen med storm, och de 7 000 exemplar som tillverkades fick ta emot fin kritik som “Fantastisk”, “Bilen skulle fortfarande kunna vara en protoyp för en ny sportbil på vilket bilmässa som helst” och “Förödande prestanda och spektakulärt utseende”. Både jag och Göran Malmberg håller med om dessa fina ord.

de_tomaso_pantera.jpg

Namn?
– Göran Malmberg.

Varför valde du just en De Tomaso Pantera från 1973?
– Jag köpte första Panteran 1976 när jag blev mer intresserad av banåkning än dragracing som jag tidigare höll på med. Den här bilen köpte jag 1989, jag hade då verkstad för de Tomaso och denna bil var ursprungligen ett försäkringsjobb. Under Gulfkriget sålde jag sedan den första Panteran.
– Jag gillar Panteran både utseendemässigt och till sin konstruktion. Den Är även ett bra utgångsmaterial att bygga på, vilket är en förutsättning i mitt fall.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Ambitionerna har förändrats under årens gång, och underligt vore det väl annars. Man utvecklas och lär sig nya saker och vill göra nya saker hela tiden. Min avsikt är alltså inte att nå något mål med själva bilen utan den är bara ett medel för mig att få erfarenheter av vad som händer när jag gör ändringar på den. Jag har haft över tio hjulupphängningar på den för att se hur bra eller dåligt resultatet blir. Resultatet har jag till i dag återgivit i 4 böcker om bilbyggande. Utifrån min erfarenhet har jag också konstruerat en Corvette (tävlingsbil) från blankt papper, en bil som skall tävla i Nordic Supercar Cup.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Från början var det ju ett försäkringsjobb, och att få bilen i originalskick tog ganska exakt 2 000 timmar. Då (1991) låg det cirka 100 000:- i fabriksdelar i bilen. Efter det så har det säkert gått åt 5 000 timmar till, med alla delar som jag har bytt. Men allt detta arbete sitter ju som sagt inte kvar på bilen till mer än 20 procent. Men det är klart, Hemimotorn med hela sin montering sitter ju där och den kostade några kronor, men det har jag ingen bokföring på. 200 000:- i delar är väl en konservativ siffra gissar jag.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Aerodynamiken under bilen, den har visat sig vara smått omöjlig att lösa utan att bygga om hela bilen.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Jag måste vända på frågan och säga att det jag LÄRT mig mest på är den sista hjulupphängningen och dess mycket speciella vinklar. Men jag kan föreställa mig att de flesta skulle uppfatta bilen som ytterst nervös, som att åka hoj med brant gaffelvinkel.

Vad återstår att göra?
– Jag har inget mål med bilen utan ändrar på något så fort jag upptäcker att jag har något jag vill ta reda på hur det fungerar.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Det blir nog några utav de italienska skapelserna som ingen ändrat någonting på. Troligtvis de nyare Lamborghinibilarna. Italienska bildesigner slår man inte på fingrarna.
– Men nu rör antagligen frågan något som byggts i Sverige av hobbyfolk. Skulle jag välja den bil som jag skulle kunna tänka mig själv av de bilar som finns i Sverige så blir det en Porsche Dauer 962, som är en Le Mans Prototype-bil.

Share