Om inte den här bilen får din nacke att vridas ur led har du redan årskort på lokaltrafiken, eller står i begrepp att skaffa det. Därtill är du toktråkig, och saknar smak. För när Martin Eriksson säger att han valde en Oldsmobile Super 88 på grund av karosslinjerna, så är det utmanande, iögonfallande och fantastiskt vackra sådana han syftar på.

oldsmobile_super_88_1961.jpg

Namn?

 – Martin Eriksson.

Varför valde du just en Oldsmobile Super 88 från 1961?

 – För att det är en ovanlig bilmodell, och för karosslinjerna.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?

 – En fin och clean bil.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?

 – Ingen kommentar. 🙂

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?

 – Bakhjulen, precis som på många andra bilmodeller. Först var jag tvungen att lossa avgassystemet eftersom det går under bakaxeln, sedan fick jag ta loss allt för att kunna ta ner bakaxeln för att sätta dit fälgarna. De var för stora för att de skulle gå på när bakaxeln satt på plats. Var tvungen att sänka ner bakvagnen.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?

– Formen på taket, det är ju rätt ovanligt med bubbletop. Fälgarna tillsammans med luftfjädringen blev kanon det med.

Vad återstår att göra?

 – Relativt mycket då det alltid snurrar ideér och funderingar i skallen. Bilen skall handikappsanpassas då jag sitter i rullstol efter en älgolycka år 2004.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?

 – Ford Mustang Roush cab med störtbåge är fruktansvärt fina.

Share