Del två i intervjuserien Sveriges snyggaste bil.

chevroletcamaross.jpg

Namn?
– Wictor kallar de mig av någon anledning =)

Varför valde du just en Chevrolet Camaro SS från 1968?
– Jag gillar amerikanska muskelbilar av denna typ – inte så stor och klumpig. Just Camaro 67-68 tycker jag har så “rena” linjer i grunden så det krävs så lite att få dem riktigt stilrena.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Ambitionen med bilen har hela tiden varit att den ska vara en “driver” – kul att köra och tåla användande. Även att få den lite brutal och busig förstås!

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Pengar vet jag inte hur mycket jag lagt ner då det rört sig om lite byten och sådant. Tid har det blivit ungefär 500 timmar sedan förra juli då den införskaffades.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Då jag gjort i ordning en Camaro 68:a förut så har detta projekt gått relativt smidigt. Hade dock problem i somras med en startkrans som åt startmotorer. Löstes genom att köpa en ny krans som jag delade, ändrade djupet på och svetsade ihop igen.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Måste nästan säga att jag är nöjd med hela bilen som koncept. Allt från den nostalgiska förgasar-setupen till de lite nyare detaljerna. Om jag måste välja en specifik sak jag är mest nöjd över just nu, så är det bromskonverteringen jag gjorde i slutet av sommaren. Dels för att det inte var ett färdigt kit – själv är bäste dräng, men även för att det med enkla och billiga medel går att få riktigt bra grejer bara man är villig att försöka själv…

Vad återstår att göra?
 – Massor! Nej, inte vet jag – det är så mycket man vill göra men kanske inte riktigt har ekonomin för. Tänkte i alla fall försöka satsa på en ny manuell växellåda och hydraulisk koppling. Om det blir nästa år eller när bensinskatten halverats återstår att se.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Hm, tycker det är lite beroende på vad bilen är avsedd för. Vem som helst kan bygga en “trailer-queen”, så jag blir faktiskt mest imponerad över människor som bygger en fin bil som tål att användas och körs ofta. Har dock inget specifikt bilförslag så här på rak arm.

Share