Stefan Thörnqvists Cheva är inte bara gul, den är också en av landets finaste Chevrolet Camaros. Att det blev just en GM-producerad bil är dock lite av en slump.

chevrolet_camaro_1976.jpg

Namn?
– Stefan Thörnqvist.

Varför valde du just en Chevrolet Camaro från 1976?
– Tja, som 18-åring ville man ju bara ha V8, valet fick helt enkelt bli det som fanns till hands på det lokala planet, det vill säga i min hemstad Falkenberg. Utbudet var ju begränsat, så valet kunde helt enkelt blivit vad som helst…

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Vill ha en bil som inte syns för mycket (kan tyckas konstigt när bilen är gul). Hur som helst, ha en bil med bra prestanda utan det för den delen skylta med det, en så kallad sleeper. Då jag började med bilen så fanns inte detta begrepp (sleeper alltså), utan det har helt naturligt bara blivit så.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Åtskilligt, då motor, växellådor och fälg samt däck byts som om jag var gjord av pengar.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Kan inte komma på det som varit klurigast att göra eller lösa, tycker väl det mesta gått att lösa med vanligt förnuft och en jävla envishet.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Måste säga att det är helheten som jag är mest nöjd med, att allting lirar… Man kan helt enkelt lita på att det funkar.

Vad återstår att göra?
– Hela, eller delar av inredningen måste ses över, ska dessutom förbättra bromsarna avsevärt, ligger massor av prylar som ska monteras på bilen. När allting sedan är i toppskick – mekaniskt och funktionellt –  så skall allting rivas ned och hela bilen ska lackas om helt och hållet.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Vet ej, men det finns ett antal fina bilar. Jag är ingen “bilbloggare” så jag har liten koll på vad som händer utanför de forum som jag emellanåt hänger på.

Share