Det är något speciellt med pickisar. Dessa trogna arbetshästar som ofta och gärna rostar, till ägarens stora förtret. Ett sätt att hantera förfallet är att göra som Mattias Wahlstrand. Han inställning till sin Chevrolet Blazer är att ha så roligt som möjligt, för så lite pengar som möjligt. Mer komplicerat än så behöver det inte bli. Dessutom blir det lättare att ha överseende med alla nya rostblommor som dyker upp.

chevrolet_blazer_1978.jpg

Namn?
– Mattias Wahlstrand.

Varför valde du just en Chevrolet Blazer från 1978?
– Jag har ett bra tag varit sugen på en pickis. De har för min del dock legat lite högt i pris, så det fick bli en Chevrolet Blazer för en billig peng. Varför det blev Cheva är väl priset och den stora tillgången på delar.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Att ha så roligt som möjligt – för så lite pengar som möjligt.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Inköp 16 500 kronor, TH700-låda 2 500 kronor, krimskrams och så vidare för kanske 2 000 kronor. Det är inte enda jänkaren jag äger, så jag har inte lagt så många timmar på den.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Inget har varit speciellt svårt. Enkel bil, helt enkelt.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Hmm. Sänkningen, samt avgasröken som går att få ur sidorören (sidepipes).

Vad återstår att göra?
– Ny grill. Gärna ny lack, men det har jag inte tid med. En del rost finns här och där.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Mycket svårt att säga, men jag är svag för Dodge Charger från 1970.

Share