En av Sveriges snyggaste bilar är inte bara snygg, det är förmodligen sveriges vassaste Chevrolet Caprice också…
Namn?
– Andréas Edström.
Varför valde du just en Chevrolet Caprice från 1979?
– Jag har alltid gillat Caprice från 1977 till 1979. Tycker designen på modellen är väldigt lyckad för att vara sent 70-tal.
Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Att bygga något som inte är så vanligt, och som låter mycket!
Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Vet inte riktigt, men kanske 150 000 kronor.
Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Svåraste var nog framvagnen, att få den så låg som möjligt utan Air-ride men samtidigt få det att fungera i vardagstrafik. Den går att sänka ytterligare 100 mm med vettiga hjulvinklar. Hur jag gjorde det håller jag för mig själv, jag vill ju ha den lägsta Capricen utan Air-ride… 🙂
Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Det måste nog vara inredningen. Varför? Därför att alla elfunktioner som en lyxbil med blower bör ha fungerar!
Vad återstår att göra?
– Oj, jättemycket, men i vinter så blir det ny växellåda. Och fälgar om jag hittar några jag gillar. Eventuellt ska jag byta ut small block-motorn mot en big block, jag ska höra med Speedpro som sponsrar bilen. Kanske bygga zoomies som mynnar ut vid framskärmarna. Mer mera…
Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Min sambo Lisas Thunderbird custom, och Ulf Kusendals Exdream Cadillac Coupé De Ville -56. Ronnie Bergströms Roadster är också snygg.
2011-08-21 kl. 18:10
Hej.
Jävligt fin bil..
Har själv en Caprice och tänkte sänka den, men hittar inget vettigt sätt:(
Har du något tips? Även om du inte vill avslöja din hemlighet?
Hittar inga droppade spindlar? Byta framvagn till annan bil?
Mvh dennis. /gillar hemsidan mycket:)
2011-08-21 kl. 18:13
Testat raggarversionen: kapa fjädrarna? 😉