När Ford Thunderbird förs på tal är det många som tänker på de klassiska årgångar runt mitten av 60-talet. Faktum är dock att Thunderbirds var riktiga godbitar ända fram till 80-talet. Som Andreas fina muskelpaket från 1979!

ford_thunderbird_1979.jpg

Namn?
– Andreas Norrgård.

Varför valde du just en Ford Thunderbird från 1979?
– Det skedde av en ren slump. Ett tillfälle som ledde till att jag kunde rädda en bil från skroten. Har ägt den sedan vintern 2000. Min första V8-bil och den blev bra. Det är en ovanlig modell i Sverige, vilket är lite kul. Det är en 351 Winsor med toppar ifrån en 67:a och en C4-automat.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Det är väl att ha en bil som man kan använda och att man kan förfina och sedan åka med under sommaren. Sedan har jag flera bilar och kommer nog alltid att fixa med bilar. Skulle vilja ha det som Jay Leno, många favvo-bilar att välja bland.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Inte för mycket i taget, utan man lägger ner så mycket som man kan vara bekväm med. Det blir ju många timmar, men har inte räknat vad det blivit. Jag har ett stort bilintresse och tiden blir väl mer än pengarna.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Ja, det var väl renovering av automatlådan och bakaxeln, som jag fick lite assistans med av mina snälla garagekompisar. Allt har gått bra. Sedan har jag lackat själv med lite hjälp och gått igenom det mesta.
Byggt ett eget avgassystem, 2½ tum ifrån grenrören och bakåt.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Valet av lack tror jag, många gillar den, även jag. Sedan så är det ju stuket på bilen. Det är kul att ha en bil som folk vänder sig om efter och frågar och undrar över.

Vad återstår att göra?
– Att fortsätta att småfixa, inredning, skuffen, lite andra hjul kanske och luftfjädring vore fränt.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Ja, jag har så många favvisar, men Cheva -55:a, eller en Impala -65:a. Buick Riviera… Ja, det finns massor av fina bilar.

Share