Christian Färdig är (precis som hans efternamn antyder) i princip klar med sin gula muskelbil, en Plymouth Road Runner. Vad mer kan man göra med detta enorma energiknippe, som har Ystads fetaste bakdäck och stans brutalaste hood scoop. Den är liksom… klar.

Hm. Jag undrar lite stilla om han verkligen är färdig, den gode Christian, med tanke på att han avser lägga ner hel del mer tid och pengar på Plyman… 🙂

plymouth_roadrunner_1969.jpg

Namn?
– Christian Färdig.

Varför valde du just en Plymouth Road Runner från 1969?
– Jag anser att de är en av dom snyggaste bilarna från den epoken som har tillverkats.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Plymouthen är i stort sett klar. Den är köpt nästan som den är. Jag håller just nu på med diverse förbättringar.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Än så länge har jag lagt cirka 40 000 kronor på den och en massa timmar, men mer kommer. Mycket mer.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Det svåraste hittills har varit oljetråget som jag hade mycket problem med. Tråget som satt på gick det hål i under körning, så jag var tvungen att få tag i ett tråg som inte gick så djupt ner mot marken. En lösning hade varit att justera torrisionsstavarna, men då hade samtidigt bilen blivit högre i fronten vilket jag vill undvika. Jag pratade direkt med Milodon som är de största inom just oljedetaljer, och hade turen att de precis hade lanserat ett tråg som var grundare och mer påbyggt på bredden. Så det hela löste sig.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
 – Definitivt drivlinan och stuket på den.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Sveriges snyggaste bil måste vara en Plymouth Superbird som är byggd på Plymouth Road Runner 1970.

Share