Chevy 55 till 57. Den superklassiska klassikern av alla bilklassiker. Som under årtionde efter årtionde förfört miljontals grabbar (och bergis också en hel del tjejer). Uffe och hans fru är två av fantasterna, som därtill ägt flera stycken, nu senast en Bel Air från 1957. Man kan tala om två perioder i deras liv, pre- och post barn…

chevrolet_bel_air_1957.jpg

Namn?
Uffe Granklint.

Varför valde du just en Chevrolet Bel Air från 1957?
– Hustrun och jag hade en 57:a 4dht i början av 80-talet som vi fick göra oss av med till förmån för en Emmaljunga-cab, men vi kände att behovet av en Bel-Air 57 bara växte med åren. 2008 var vi hos Peter på Peters Place och saken var klar.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Jag älskar att skruva och mecka, förmodligen ger det en viss avkoppling efter en dag på jobbet att smita ut i garaget med en kaffekopp i ena näven och en ringnyckel i den andra. Det är ju också kul att hela tiden förbättra och modernisera bilen.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – När vi köpt den så var det lite motor- och växellåderenovering, bytte lite bromsdelar, byggde om till bromsservo, med mera. Jag har ingen aning hur många timmar i garaget vi tillbringat tillsammans. Stort sett likadant med pengarna, man köper lite då och då när ekonomin tillåter.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Det är ju gamla bilar så det mesta är mekaniskt. Därför är bilarna inte direkt svårmekade, men vissa delar kan däremot vara svåra att få tag på. Lösningen på sådana problem heter internet!

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Helt klart formerna!

Vad återstår att göra?
 – Massor och åter massor. Har planer på en totalrenovering när mina andra bilarna är klara.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Vem vet? Det finns till exempel en mängd snygga bilar på webbplatsen Garaget, jag har några Chevrolet Impala 58:or och en Impala 59:a som personliga favoriter där.

Share