Med tiden har jag blivit allt svagare för jänkebilar från efterkrigstiden fram till 1950. De är helt enkelt för jävla fina! Tommys Dodge Kingsway från 1946 är en sådan pärla, snudd på lika fräck som en Ford Custom 1949 eller Mercury Coupe från samma år.

dodge_kingsway_1946.jpg

Namn?
– Tommy.

Varför valde du just en Dodge Kingsway från 1946?
– En tillfällighet. Jag var ute efter en 40-talare att bygga om, och den här dök upp till ett vettigt pris.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Den röda tråden har alltid varit låg utan sådant fusk som luftfjädring. Jag har sänkt den i etapper genom åren. Första vintern blev det bara kapade framfjädrar och 3 tum sänkningsblock bak och lite färg på karossen. Men det blev inte nog så i samband med utbyte av drivlinan (318-motor, 904-automat och 8 3/4-bakaxel) så kapade jag ramen bakom framvagnen och flyttade upp den 2 tum. Nu blev den lägre fram än bak och så vill man ju inte ha det. Nästa steg blev att börja i fel ände, sänka ännu mera fram. Jag rev ner hela framvagnen och letade fram kapmaskiner och största svetsen och började smida till egna droppade spindlar –  3,5 tum – och nya styrarmar. På grund av en liten tankevurpa blev ena styrarmen felgjord med otrevliga bumpsters som följd, så det var bara att göra en tredje arm. Efter den modifieringen blev jag tvungen att byta till okapade fjädrar. Låg och bra fjädring. Passade även på att montera moderna skivbromsar. Nu var det dags att ge sig på bakvagnen. Började med att ta bort bort bladfjädrarna och ställde ner bilen så ramen låg direkt på bakaxeln – en perfekt höjd. Jag svetsade fast axeln i ramen och byggde en k-link med nya fästen i axel och ram. Sedan kapades ramen bakom de nya fästena och golvet kapades ur från bakre kofångaren till växellådan. Sedan började uppbyggnaden av en ny bak ram med 6 tum höjd kickup och fästen för den moderna spiralfjädringen. Mycket plåt gick åt för att snickra ihop golvet och kardantunneln igen. Det var en skön känsla att ta första åkturen och allt funkade som det var tänkt, låg bil och fungerande fjädring. Efter den kraftansträngningen har det inte hänt något mer med bilen, har bara kört.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Jag har ingen koll på vare sig tid eller pengar, det har ju varit en hobby.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Lösa problemet med hur man får ut bakhjulet ur skärmen om man få punktering efter vägen…

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Höjden. Jag gillar låga bilar med stora hjul och driftsäkerheten, köra mycket och skruva lite.

Vad återstår att göra?
– Massor. Ombyggnad till 2-dörrars, lack, inredning och krom, en ny front vore fint.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
 – Kent Vikmos Mercury Coupe från 1940.

Share