En av mina absoluta favoritbilar men ändå inte uppmärksammad under bloggföljetongen Sveriges snyggaste bil. Skandal! Så… här rullar den äntligen fram i rampljuset (i ett galant vackert foto taget av Erik Stigsson): Chevrolet… Chevelle!

chevrolet_chevelle_1969.jpg

Namn?
– Tja! Stefan Jansson heter jag, och jag bor i Alunda som ligger 3,5 mil utanför Uppsala.

Varför valde du just en Chevrolet Chevelle från 1969?
–  Min första jänk köpte vi (frun och jag) i slutet på 80-talet. Det var en chevelle -64 som jag pysslade om ordentligt enligt dåtidens ideal. Hissad med hi-jackers, och med magsfälgar och en småvässad 327:a. Bytte den mot en Ford F100 -56, men den blev för trång med två barn som ville åka V8. Den såldes till förmån för en Camaro -74 som bara strulade. Sålde iväg Camaron efter något år och köpte en riktigt fin Camaro -92, för jag var så less på att stå i garaget hela sommaren (hmm, ja, mer än jag var ute och körde i alla fall). Trivdes kanon med den och gemenskapen i Camaroklubben.
– Men så en dag fick jag en åktur i en riktig muskelbil. Ja, så kunde man inte sova något den natten ;-D. Nä, ut med Camaron på annons – här skulle köpas en frän bil med muskler! Tidningar luslästes, internet gick varmt, tjatade på kompisar i jakten på RÄTT bil. Så dök den upp på nätet! Självklart var det en Chevelle jag skulle ha, -69:an är fränast tycker jag. Så det var ett enkelt beslut att köpa den.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Mina ambitioner är väl att hela tiden förbättra och utveckla Chevellen till det som jag gillar. Målet är att kunna åka varje sommar med den.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Tiden är svår att beräkna eftersom jag har så nära till garaget att jag går ut när andan faller på. Slantarna törs man inte fundera så mycket på :-). Men det är ju en familjehobby för oss.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– På en sådan här bil så är det väl motorn som skapar mest huvudbry. Inte lätt om man vill ha en bil till både bilträffar på 20-30 mils avstånd med skapliga bränslekostnader och samtidigt kunna blåsa skjortan av folk vid trafiklysena. Senaste problemet fick jag när jag uppdaterade kylsystemet med en ny aluminiumkylare (bytte termostaten på samma gång för den gammla såg så dassig ut). Då fick den plötsligt spel och värmen for upp i en väldig fart. Blåste förstås topplockspackningarna. Det blev en motorgenomgång. Den kördes sedan i bänk. 468 hästkrafter och lite oljeläckage i framkant på oljetråget. Jag var SÅ nöjd. Väl hemma så byttes oljetrågspackningen till en värre sort och så i med motorn i Chevellen igen. Ut och for på byn. Men glädjen var kortvarig – värmen for upp igen som en raket. Byta topplockspackningar igen. Sedan provades det många teorier mycket försiktigt (Korta provturer). Termostater borrades och byttes på löpande band, och kylaren byttes igen till den gamla originalkylaren. Vattenpumpen kollades ingående. Allt detta utan att något fel hittades. Provade sedan utan termostat OCH DÅ funkade den som en dröm. Skall tydligen vara en highflow-termostat som jag ivrigt väntar på nu. Hoppas att detta ska vara löst så. Detta har vållat våra huvuden mycket funderande!

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Överväxellådan från Gear Vendors är jag så nöjd med. Jag åker med 4.10 i bakaxeln men med lådan inkopplad så går det att åka landsväg utan att den varvar så mycket.

Vad återstår att göra?
– Byte av elsystemet står närmast på Att göra-listan.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Såg en sliten kompressormatad Chevrolet Impala -59 med texten TATTOO… på dörrarna i Rättvik (Classic Car Week, vecka 31) i sommar. Det är nog det ballaste jag sett på länge.

Share