Buick Lesabre från mitten av 60-talet är utan tvekan en kusin till Chevrolet Impala, därtill ett något ovanligare val än Impalorna. Dessutom har den stans snyggaste pressveck på sidan, och tre iskalla luftintag bakom främre hjulhuset, en skön kvarleva från 50-talet.

buick_lesabre-_400_1967.jpg

Namn?
 – Marcus Andersson.

Varför valde du just en Buick Lesabre från 1967?
– Det var ett ögonblickets infall helt enkelt. Det var en kompis som först såg den till salu, men han köpte en Buick Riviera från 1965 istället. Jag föll direkt för taklinjerna. Har alltid gillat tvådörrars hardtop-coupéer. Och sedan, när vi var och tittade på den, så var man ju helt blind för fel och brister som fanns på bilen… Så det blev ju köp. Sedan gillar jag att den inte är lika vanlig som typ Chevrolet Impala tvådörrars coupé.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Att varje vinter göra uppdateringar på bilen. Detta utan att det (förhoppningsvis) skenar iväg ekonomiskt. Men i drömmarna dyker ju modernare drivlina och chassi upp… Och såklart att vårda och hålla den i bra skick under somrarna med. Så man kan njuta av sommarens bilträffar och cruisingar.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – Pengar vågar man inte hålla koll på när det gäller en bil… Det enda jag gör är att föra “bok” på vad jag gör med Buicken. Skriver inte tid, men datum och vad jag gjort vid det datumet med Buicken.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Hittills har jag klarat mig ifrån svåra fel eller problem med Buicken. Enda problemet som vållat irritation hittills var att avgaser trängde in i kupén vid landsvägsfart med sidorutorna nedvevade. Men det löstes enkelt med nedåtvinklade slutrör.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
 – Det är taklinjen. För att den är så lång och svepande. det får bilen att se mindre ut än vad den är tycker jag. De stora fälgarna på 20 tum hjälper till med det också. Bilen är ju ändå 5,5 meter lång.

Vad återstår att göra?
 – Mycket…  Omlackering, omkromning av stötfångare, ny inredning… Listan tar nog aldrig slut på denna punkt när det gäller entusiastbilar. Man hittar alltid något mer eller nytt man vill göra med sin bil. Men nån superrenovering till 100 procent original är inte mitt mål. Lite lätt stuk av custom gillar jag mer.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
 – En omöjlig fråga att svara på… Finns ju så många fina bilar i sverige inom alla kategorier inom fordonshobbyn. Och det kommer bara fler och fler, vilket är glädjande att se!

Share