Christoffer äger en riktig puma. Hon är gjord för att köras hårt med, riktigt hårt. Men Christoffer är nog mer varsam med sin käresta än de flesta andra. Men så handlar det om en Mercury Cougar också. En väldigt fin sådan.

mercury_cougar_1969.jpg

Vad heter du?
 – Christoffer Einarsson

Varför valde du just en Mercury Cougar (cab) från 1969?
 – Jag tycker att Mercury Cougar är bland de snyggaste muskelbilarna. Jag ville ha en cab då jag redan hade en takbil sen tidigare (Ford F-100 från 1956).

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande och din bil?
 – Att sätta en egen personlig prägel på bilen. Jag tycker att det är kul när man gjort saker själv på bilen så det känns att den är “ens egen”. Jag har till exempel lackat denna bilen själv, i en kulör jag själv blandat till.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – Inte så farligt mycket pengar. Har kunnat hålla ner på kostnaderna eftersom jag köpte bilen när dollarn stod lågt och jag gjort allt själv. Delarna har jag köpt i Amerika så jag har sluppit mellanhänderna. Det var nog mest lacken som tagit tid, jag höll på nästan dygnet runt för att få klar bilen veckan innan Ystad-cruisingen 2009. Lackade de sista delarna dagen innan och fick precis monterat klar bilen till att köra in på eftermiddagen. 🙂

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt för att lösa det?
 – Det måste ha varit att få tag på en kromlist (på vänster bakskärm mot cabben) som saknades vid köpet. Listen som sitter på min bil skiljer sig från XR7-modellen som verkar vara betydligt vanligare. Så jag fick köpa en nytillverkad (som dessutom bara såldes parvis).

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
 – Fronten! Tycker att den ser aggressiv ut med sina “Hide-away-headlights”.

Vad återstår att göra?
 – Jag har nya Hooker Headers liggande som ska på. Får se om jag hinner innan sommaren. Och så har jag Moroso huvlås med vajrar som jag skulle vilja ha på, men det tar emot att borra hål i huven…

Vilken bil anser du vara Sveriges snyggaste?
 – Min Ford F-100 från 1956. 🙂

Share