En person som har Sveriges mest noggranne Mopar-bilbyggare – Michael Dahlstedt – som förebild, han kan väl knappast köra runt i någon risig bil själv?! Nej, det gör inte Nicklas heller. Hans Plymouth Cuda från 1971 är riktigt, riktigt fin. Från det supercoola shaker-scoopet till den mulligt röda lacken.

plymouth_cuda_1971.jpg

Vad heter du?
– Nicklas Larsson.

Varför valde du just en Plymouth Cuda från 1971?
– Jag hade letat efter en mopar-produkt under en längre tid, antingen en Dodge Challenger R/T 1970 eller en Plymouth Cuda 1971. Valde bland dessa på grund av det aggressiva utseendet på dessa bilar, men även det intressanta motorprogrammet till bilarna spelade roll. Tog dock lång tid att hitta ett fint exemplar.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande och din bil?
– Med just denna Cuda så har jag som mål att få den i “originalskick” fast ändå ha mycket hög finish på allting. Är även sugen på att fixa till en mer clean och modern look på någon bil i framtiden, då gärna på en 70-71 Dodge Challenger.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Har ägt bilen sedan vintern 2008/2009 och lagt ner lagom mycket tid på den. Bilen var helrenoverad när jag köpte den så därför har jag kunnat sparat massor med tid och istället fokuserat på allt detaljarbete. Har dock gjort hyfsat mycket jobb i till exempel motorutrymmet fast det har varit helt ok redan ifrån början… Bilen är värd varenda krona som läggs på den!

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt för att lösa det?
– Shaker-scoopet till huven var lackerat i bilens röda färgnyans när jag köpte den. Eftersom det endast gick att få ett rött shaker-scoop till 1970 års Cuda-modell och ej till 71 års modell så köpte jag ett till som skulle lackeras i korrekt Organosol black-nyans med viss struktur i färgen. Det var mycket svårt att fixa fram rätt nyans, men det blev kanonbra när allt var klart. Har även varit svårt att hitta vissa originaldelar.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Det svarta scoopet till huven som är klockrent. Hela bilen är nämligen en blandning i svart och rött. Gillar även de svarta billboard-stripen på bakskärmarna.

Vad återstår att göra?
– Vet inte. Kanske få tag på en NOS-matta i perfekt skick till trunken.

Vilken bil anser du vara Sveriges snyggaste?
 – Finns många helfräscha bilar i toppklass i Sverige. Men jag skulle rösta på Michael Dahlstedts 70 Dodge Challenger-cab. Enormt mycket jobb som är nerlagt på den bilen.

Share