Jag stötte på denna superfina Mercury Cougar och hennes ägare en fin kväll på Sveavägen i slutet av juli i år. Ivar, som ägaren heter, kom fram och frågade om det var något särskilt jag ville veta om just Mercury Cougar i samband med att jag plåtade bilen. Det visade sig att han har örnkoll på dessa bilar och är den person som driver bilklubben Mercury Cougar Sweden.

mercury_cougar_1968.jpg

Vad heter du?
 – Ivar Johansson.

Varför valde du just en Mercury Cougar från 1968?
 – En, i mitt tycke, snygg och något udda bil. En amerikanare, men med europeiska drag. Nu när jag driver Mercury Cougar Sweden, så vet jag exakt hur udda den är. Cirka 40 stycken 1968:or är inregisterade i Sverige, men på sin höjd tio är i trafik.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande och din bil?
 – Att få allt att fungera, och gärna med hjälp av modern teknik och moderna material utan att originalkänslan går förlorad…

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – Jag vågar inte tänka på det…

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt för att lösa det?
 – Bytet till AOD-lådan har varit, ska vi säga, lärorikt. Jag har läst, testat själv och även lämnat in på verkstad. AOD-lådan kräver nämligen rätt styrmar, rätt vajrar, rätt vinklar på förgasarfästen, och rätt injustering. Annars fungerar den inte. Men nu kan jag allt om det. I övrigt så är det tidskrävande att ta reda på vilka reproducerade delar faktiskt passar och fungerar. Och även att undersöka eftermarknadsdelar tar mycket tid.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
 – Ljudisoleringen. Ljudisoleringen i äldre bilar är skräp. Materialen dämpar antingen mycket dåligt eller inte alls, alternativt helt fel frekvenser. Moderna material (kombination av bitumen och butylgummi, samt polyetylen) dämpar vibrationer och ljudisolerar på ett oslagbart bättre sätt än originalens stumma asfaltmattor och fluffiga stenullsbaserade mattor.

Vad återstår att göra?
 – Ganska mycket. Det blir mer ljudisolering, nya kylarfästen, LED-belysning i bagageutrymmet, bättring av lack, ny egendesignad instrumentpanel, skivbromsar fram, bromsservo, och en hel del annat stort och smått.

Vilken bil anser du vara Sveriges snyggaste?
 – Omöjlig fråga att besvara. Kanske är det den bil jag själv ska rita och bygga så småningom.

Share