Coffa är precis som vi andra. Aldrig riktigt nöjd. Men den inställningen är väl å andra sidan ett grundkrav för att kunna massera till en riktigt fin jänkebil. Som hans egen dito, en tvärskön Pontiac GTO från 1967.

pontiac_gto_1967.jpg

Vad heter du?
– Christoffer “Coffa” Åström

Varför valde du just en Pontiac GTO från 1967?
– Jag har alltid gillat GM:s bilar med A-body så när jag sålde min Nissan Skyline ville jag prova att göra iordning en jänk. Så jag sökte en bil med just A-body (1966-1967), som Chevrolet Chevelle, Buick Skylark, Pontiac Lemans, GTO eller Tempest. Efter att ha kollat runt lite så fick jag tag på en kille som just importerat denna GTO till Stockholm så jag åkte dit och köpte den.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande och din bil?
– Har en bild i mitt huvud hur den ska se ut när den är klar. Den bilden hade jag redan innan jag köpte bilen. Mitt mål är att komma så nära den bilden i verkliga livet aom möjligt. Vill bygga bilen i orginalutseende med lite ton av 2011.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– I pengar har allt jag fick för min Nissan Skyline gått åt. Lade ner cirka 4 månader i vintras på att rikta och lacka den, både in och utvändigt. Samt byta lite lister, med mera. Gjort bilen till det skicket den är idag.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt för att lösa det?
– Har ett problem med 2 stycken lister. Jag var över till USA och skulle köpa dem, men frakten hem blir för dyr. De är 1,9 meter långa…

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Blir sällan helt nöjd med mina jobb, man vet alltid med sig att det finns saker som man kanske skulle kunnat fixat snyggare eller på annat sätt. Men med tanke på hur bilen såg ut när jag köpte den så säger jag lacken!

Vad återstår att göra?
– I vinter kommer jag montera dit de lister som saknas och eventuellt fixa lite lackskador. Motorn kommer få en översyn samt kommer att överladdas med turbo. Om pengar finns när allt är klart ska jag försöka billet-fräsa orginallmodellen av GTO:ns Rally II-fälgar i 18″ och 19″ och sedan försöka hitta däck med låg profil samt röd rand på sidan. Precis som på den tiden då det begav sig.

Vilken bil anser du vara Sveriges snyggaste?
– Sveriges snyggaste bil… Den var svår. Den snyggaste bilen är det ju svår att hitta – finns så många fräna, coola bilar. Men om jag ska välja så tror jag att det får bli denna (http://www.gatbilar.se/viewImage.php?b=87755), en Chevrolet Impala från 1959. Den rullade här i stan för något år sedan och såldes sedan till Öland tror jag. Ville ha den bilen, men pengarna fanns inte då :-(.

Share