Ibland är slumpen din finaste vän. Som när Erik snubblade över denna Chevrolet Nova, som bestyckats med en allt annat än blygsam 454:a. Way to go!

chevrolet_nova_454_1970.jpg

Vad heter du?
– Erik Omlin.

Varför valde du just en Chevrolet Nova från 1970?
– Det är en riktigt snygg jänkebil enligt mig. Och som första jänkebil passade denna bra med tanke på priset jämfört med liknande bilar, till exempel Dodge Charger, Dodge Challenger, Chevrolet Chevelle, Chevrolet Camaro, Plymouth Roadrunner och så vidare. Det som lockade mig mest med bilen var nog motorn, en 454:a. Liten bil och stor motor = skoj! Det var en ren slump att jag hittade just denna. Jag hade inte några planer
på att köpa någon “finbil”, men satt och kollade runt lite på Blocket då denna dök upp. Det var nog priset och motorn som lockade mig mest, så jag tog kontakt med ägaren i USA. Sedan blev det som det blev!

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande och din bil?
– Få den i fräscht men nödvändigtvis inte i originalskick. Få lite fart på motorn, cirka 500 hästkrafter siktar jag på.

Hur mycket tid och pengar (frivilligt) har du lagt på din bil hittills?
– Än så länge har jag knappt lagt ner någon tid alls på Novan. Men det blir lite vintermek snart iallafall.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt för att lösa det?
– Än så länge är det registreringen som har varit svår att lösa, och som inte är löst än. Men när våren närmar sig så har jag gett mig fan på att bilen ska vara reggad så man kan köra men den i sommar!

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Det är nog motorn, som var en av anledningarna att det blev just den bilen.

Vad återstår att göra?
– Mycket! Men det som står först på listan är självklart reggningen. Renovering och trimning av motor och allt som hör det till står högt upp på listan.

Vilken bil anser du vara Sveriges snyggaste?
– Har ingen specifik bil, men en fet muskelbil mellan 1968 och 1+72 är nog något av det snyggaste som någon gång har rullat på fyra hjul.

Share