Här har du en Camaro som tamigfan fått både enorma mängder tid och kärlek. Anders har inte snålat någonstans, och resultatet är ju därefter: En snorfin Chevrolet från 1967 som vunnit både priser och stulit många blickar utefter Sveriges vägar. Här är några ord från en stolt ägare.

chevrolet_camaro_1967.jpg

Vad heter du?
– Anders Tångklev.

Varför valde du just en Chervolet Camaro från 1967?
– Jag hade en Dodge Charger från 1969 innan Camaron, så jag har prövat även det ”hårdaste”. Jag föll för Camaron därför att jag tycker den är mer ”praktisk” än Chargern på de flesta sätt. Första årgången Chevrolet Camaro RS/SS från 1967 har dessutom de rätta dragen. Jag fick denna bil som ett byteförslag till en början, men affären rann ut i sanden. Men efter att ha tjötat (och betalt) till mig den blev den min till slut…

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Att åka runt på olika träffar/utställningar med familjen och träffa likasinnade människor! Sedan blir den aldrig klar till 100 procent, det är väl det som är lite av själva grejen?! Att förbättra det man inte är nöjd med, allt efter vad plånboken säger.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Cirka 150 000 kronor bara för motor och lack. Sedan var inköpspriset bara det dryga 200 000 kronor då var den ändå var ”rätt så ok skick”. Timmar ja… många!

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Med billackeringen (tog 6 månader) var det bara en massa strul med olika ”snögubbar” som velade hit och dit, och aldrig blev klara. Då vart jag riktigt ”Pissed off”. Sedan, när den väl var hemma igen, så tyckte jag det tog lite väl lång tid att montera ihop den igen.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Drivlinan – sexväxlad manuell låda – Det är faaan-i-mig rock’n’roll! när det finns lite mos under huven. 2200 rpm i 130km! Då är det skoj att åka lite.

Vad återstår att göra?
– Eldragningen i motorrummet. Och eventuellt uppgradera 383:an med nytt insug och kamaxel, och ett par Air Flow Research-toppar… Men pengar, pengar…

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Jag kan inte säga vilken som är just den snyggaste. Det finns allt för många att välja bland. Men det ska vara en bil som används, som någon kör med. Till och från träffar på en trailer, det tycker jag INTE är OK! En bil skall användas!

Share