Färgen. Pressvecken vid bakrutan. Den höga finnishen. Fälgarna. Nedan finner du en grym Dodge Charger som verkligen inte går av för hackor. Och en mycket hängiven ägare.

dodgecharger.jpg

Namn?
– Tommy T.

Varför valde du just en Dodge Charger från 1968?
– Jag tröttnade på att hoppa runt på en högljudd amerikansk halvfabrikatshoj. Har velat ha en Dodge Charger länge och gick in i hårt “skall ha”-läge sommaren 2006. Endast generation 2 (1968 till 1970) tilltalar mig och 68:an tycker jag är snyggast av dem.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– I skrivande stund har jag en vilovinter. Allting fungerar nu, och bilen är besiktigad och klar till våren.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– OJ! Massor och allt. Tog hit bilen genom oduglig importfirma i december 2006 till överpris, och lämnade in den för lack och större plåtarbeten mars 2007. Där blev den kvar till september 2007… Sedan gjorde jag klart bilen vintern 2007, med inredning samt eldragning, med mera. Jag har inte sparat kvitton eller räknat timmar. För husfridens skull… Har dessutom övertalade ungarna att tomma Moparkartonger ÄR roliga julklappar samt att nudlar är gott.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
 – Jobbigast var att få hem bilen i tid. Det skulle ta 5 veckor, men tog 5 månader. Det löstes med tjat som sedan gick över till hot. Eller kanske allt tjat hos plåt- och lackverkstaden. Det löstes med mer tjat samt att jag fick vara där själv och hjälpa till när de tröttnat på mig och mitt tjat. Men det svåraste var nog elsystemet. Det löste jag genom att lära mig bilel.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Hela bilen faktiskt. Man kan sitta var som helst, utanför eller inuti, och titta på Chargern och bara vara nöjd. Går inte att peka ut något – lacken, fälgarna, plåtjobbet, inredningen, de små detaljerna som bara jag ser – allt flyter liksom ihop. Det är lättare att säga vilket barn man gillar mest.

Vad återstår att göra?
– Massor eller ingenting. Bromsarna går att byta till moderna skivbromsar. Motorn går att trimma till dess att jag kräks. Med mera, med mera.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
 – Min!

Share