Pontiac GTO från skarven mellan 60- och 70-talet är riktigt fräsiga och snygga bilar. Den här pärlan utgör inte något undantag. Njut!

pontiacgto.jpg

Namn?
– Johan Eek.

Varför valde du just en Pontiac GTO från 1972?
– Jag har alltid varit såld på Pontiac och när den här blev till salu så var det ju bara att slå till. Det är ju den sista “riktiga” GTO:n i mina ögon, att det sedan är en WW5-bil (dokumenterad av Pontiac Historic Service som 1 av 290 byggda 1972 med WW5) gör ju inte saken sämre.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Att få till en frän muskelbil som går bra och att ha så kul man kan. Man lever bara en gång.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Inte så mycket pengar nerlagt ännu, men många timmar har det blivit.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Det har inte varit några större problem, förutom ett läckage på vakuumledningarna som styr defroster, värme, spjäll med mera. För att komma åt dem så ska hela instrumentbrädan tas ur.

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Är nöjd med hela stuket på bilen, och även inredningen som är original seda 1972 och är skitfin.

Vad återstår att göra?
– Tänkte köra med bilen ett par år till som den är nu, till dess att min Pontiac Firebird från 1968 är klar. Sedan renovera bilen till originalskick och -utförande. Ja, förutom motorn då.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Riktigt svårt att säga, men huvudsaken tycker jag är att bilen är byggd/renoverad av ägaren och inte köpt ifrån USA för X antal miljoner.

Share