Du tittar på en riktigt pärla från 70- och 80-talet, nästan lika klassisk som Chevrolet Caprice och en av de sista riktiga jänkebilarna. Grand National-utförandet är för övrigt en Buick Regal på steroider, och har fått sitt namn efter en av den amerikanska racingorganisationen NASCARs tävlingar. En äkta ulv i fårakläder, som ägaren beskriver sin skönhet!

buick_regal_grand_national.jpg

Namn?
– Mikael Hedman.

Varför valde du just en Buick Regal Grand National från 1986?
– Jag drev en bilstereofirma förut som sålde multimedia för bilar, och sökte en bil som det var lite drag i. Efter mycket sökande och tittande på massor av stylade Oplar, Audi med mera, så kom jag fram till att jag måste ha tag i något som tilltalar alla åldrar. Jag ville komma åt hela målgruppen – alla från ungdomar till 50+ som har husvagn. Med andra ord en bil som går riktigt bra och inte är sönderstylad. Då tipsade en kompis mig om denna bil som var till salu. En äkta ulv i fårakläder – ser nästan ut som en Volvo 740 men gör bra ifrån sig även på strippen. Så tyckte att det passade perfekt till ändamålet, samt att det inte finns så många i Sverige.
– Idag driver jag inte firman längre, men det är fortfarande en perfekt bil tycker jag. Billig i delar och i försäkring, enkel att besiktiga, bara köra in utan att göra ett dugg fast man har över 500 hästkrafter under huven. Helt enkelt en perfekt bil i mina ögon.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
– Vill gärna göra något så folk som ser bilarna också minns dem! Kan vara detaljer eller bara utseendet, som hos denna Buick.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
– Tid är väl inte så mycket, köpte den trimmad, men det har gått åt en del tid att lära sig bilen, felsöknig, hur allt fungerar. Jag har väl i dagsläget lagt ut en 20 000 kronor på bilen sedan jag köpte den.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Fick problem med bilen strax efter att jag köpt den. Har en Scanmaster som läser felkoder ur bilen och hade 3 stycken felkoder om jag minns rätt. Efter många timmars letande på internet och i forum samt under motorhuven på bilen så visade det sig att det endast var en liten kabel som var av!

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Motorn, man kan lämna nycklarna till sambon och hon kan ta den att fara och handla. Otroligt lättkörd så länge man inte passerar 3000 varm per minut. Då börjar det vina otroligt skönt under huven – och då är det bara att hålla fast sig! 😀

Vad återstår att göra?
– En del. Snygga till under motorhuven, fixa skinninredningen, sänka bilen, bredda skärmarna, ta bort dörrhandtagen, nya fälgar, med mera…

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Älskar gamla Chevrolet Coupe från 30- och 40-talet. Så himla snygga linjer! Så det ska vara en sådan bil då.

Share