Desktop Dyno är ett mycket underhållande datorprogram där du kan testa din motor innan du köper delarna och bygger ihop den. Faktum är att Desktop Dyno är mer än bara underhållande, programmet är snudd på en nödvändighet för oss som inte har kunskaperna att räkna på kamaxellyft, topparnas flödeskurvor och alla andra parametrar som påverkar varandra och avgör en motors prestanda i form av hästkrafter och moment.
De som skapat Desktop Dyno hävdar att resultatet ska ligga inom 5 procent av det verkliga resultatet i en bromsbänk. Kanske har de rätt, kanske inte. Resultatet är i alla tillräckligt trovärdigt för att jag ska ha det som åtminstone en grund att stå på i val av motordelar som förgasare, toppar och kamaxel.
I mitt första test maxar jag för övrigt 320 hästar vid 5250 rpm. Det är väl inga lysande siffror för en 350 (borrad 0.040 till 357 kukiktum). Då ligger jag på ett komp på 10.29:1.
Här är några av de viktigaste delarna i sammanhanget som den fiktiva motorn innehåller just nu:
-
Block: CSB 350, fyrbultat ramlageröverfall, borrat 0.040
-
Förgasare: Edelbrock 1407 (750 cfm, 4b, square bore)
-
Insug: Edelbrock 7101 Performer RPM (dual plane)
-
Toppar: Edelbrock 6099 (förbränningsrum 64 cc, ventilstorlek 2.020/1.600, portstorlek 185/65, maxlyft 0.575)
-
Kamaxel: Comp Cams Xtreme Energy CL12-246-3 (kolla Jegs eller Summit, för många parametrar att räkna upp!).
Nu ska jag testa vad en lite vassare kamaxel och toppar med bättre flöde kan göra för motorn.
När siffrorna ser bra ut och jag är nöjd är det dags att kolla med polare, diverse bilforum samt motorrenoveraren och se vad de har att säga om motorkonfigurationen!
2011-10-07 kl. 03:28
Tjena!
Vad heter programmet exakt? Jag hittade och skaffade Desktop Dyno 2000. Skoj att leka med.
Vad får du för soppaekonomi på ditt bygge? Horribelt törstig under alla förhållande eller snål på lätt fot? Trist om man måste tanka hela jäkla tiden om man är på långresa.
2011-10-07 kl. 03:38
Lite lustig och förvirrande info på deras hemsida längst ner under cylinderhuvudena:
Quantity Sold individually.
Notes Intakes designed for 1987 to 1995 cast iron heads will not fit.
Say what?
2011-10-07 kl. 05:20
Finns flera varianter av Desktop Dyno. Desktop Dyno 2000 tror jag är någon tidigare version. Vad min version heter minns jag ej, och jag kan inte dubbelkolla då jag är i USA just nu.
Jag går nog den gyllene medelvägen. Det vill säga adderar en vakuumstyrd förgasare till min tunga högerfot. 😀 Efter jag skrev detta har jag bytt nämligen förgasare, och kommer att köra en Holley 670 cfm istället.
Vad har du hämtat införmationen om insuget?
2011-10-07 kl. 17:47
Desktop Dyno 2000 hette min, men den är gammal verkar det som, -99.
Kanske får kolla efter ett nyare.
Vaccumstyrd är nog ett bra alternativ tror jag. Rochester ftw.
Jag kollade Summits hemsida ang huvudena. Men jag chatta(chata?) med dem igår och de berättade att det var de dryga $500 per huvud och den konstiga beskrivningen var om hur topplockskåporna satt fast. Mitten efter -86.
Anledningen jag undrar om detta är att vi planerar en semester till staterna.(New York verkar det bli) Och det hade ju varit fint om vi flög eller körde dit att kunna packa med sig lite grejer hem. Slippa tull(kanske) och avgifter.
2011-10-07 kl. 23:02
Jag tar med mig 49 kilo bildelar hem om ett litet tag. Jag kommer efter det att berätta hur det gick här på bloggen.
Helt klart är i alla fall att jag lade samtliga kvitton i ett litet kuvert idag och gick till det lokala postkontoret. På kuvertet hade jag skrivit min egen hemadress. Alla prylar är alltså köpta begagnade. Resten kanske du kan räkna ut själv. 😉
2011-10-08 kl. 07:01
Tja, vet inte hur de gor med varderingen. Men jag har markt att de ibland sitter o googlar fram grejerna for att finna ett varde… Har i Mex har jag hittills kommit undan inspektion. Men det har bara rort stora mangder choklad… Marabou ar guld vart! 😉
Break a leg!