Desktop Dyno är ett mycket underhållande datorprogram där du kan testa din motor innan du köper delarna och bygger ihop den. Faktum är att Desktop Dyno är mer än bara underhållande, programmet är snudd på en nödvändighet för oss som inte har kunskaperna att räkna på kamaxellyft, topparnas flödeskurvor och alla andra parametrar som påverkar varandra och avgör en motors prestanda i form av hästkrafter och moment.

De som skapat Desktop Dyno hävdar att resultatet ska ligga inom 5 procent av det verkliga resultatet i en bromsbänk. Kanske har de rätt, kanske inte. Resultatet är i alla tillräckligt trovärdigt för att jag ska ha det som åtminstone en grund att stå på i val av motordelar som förgasare, toppar och kamaxel.

I mitt första test maxar jag för övrigt 320 hästar vid 5250 rpm. Det är väl inga lysande siffror för en 350 (borrad 0.040 till 357 kukiktum). Då ligger jag på ett komp på 10.29:1.

Här är några av de viktigaste delarna i sammanhanget som den fiktiva motorn innehåller just nu:

  1. Block: CSB 350, fyrbultat ramlageröverfall, borrat 0.040
  2. Förgasare: Edelbrock 1407 (750 cfm, 4b, square bore)
  3. Insug: Edelbrock 7101 Performer RPM (dual plane)
  4. Toppar: Edelbrock 6099 (förbränningsrum 64 cc, ventilstorlek 2.020/1.600, portstorlek 185/65, maxlyft 0.575)
  5. Kamaxel: Comp Cams Xtreme Energy CL12-246-3 (kolla Jegs eller Summit, för många parametrar att räkna upp!).

teoretisk_bank_2.jpg

Nu ska jag testa vad en lite vassare kamaxel och toppar med bättre flöde kan göra för motorn.

När siffrorna ser bra ut och jag är nöjd är det dags att kolla med polare, diverse bilforum samt motorrenoveraren och se vad de har att säga om motorkonfigurationen!

Share