Har du missat del 1 – läs den här!

Behöver man en käftsmäll för att ta sig samman, och leva lite sundare. Eller räcker det med att låta sig inspireras av andra?!

Jag tror på det senare. Det är därför jag skriver det här.

Hur går man till väga? Kanske så här:

För det första är det en galant idé att inte vara så där härligt manlig. Det vill säga bita ihop och ignorera kroppens femtioelva varningssignaler. Har du skurit dig i fingret är det bara att sluta gnälla, göra rent och plåstra om. Mer illavarslande värk tarvar dock ett läkarbesök. ”Better safe than sorry”, liksom. Du kommer inte undan. Den där molande värken du nu haft ett tag, den kanske skvallrar om att din kropp har något viktigt att berätta för dig. Lyssna.

För det andra är det sjukt viktigt att hitta sin grej, och låta sig inspireras. Ja, precis som när man bygger en bil.

Alltså: Se på din kropp som vilken bil eller motorcykel som helst. Betrakta den som en maskin, helt enkelt.

Maskiner i sin tur, de kan trimmas att prestera bättre.

Själv diggar jag – som jag redan nämnt – löpträning. Vilken träningsform som helst fungerar emellertid så länge du gillar den. Badminton, tennis, simning, cykel, kasst med liten polishäst – allt som ger dig puls är bra. Diggar du materialsporter? Grattis. Alla motionsformer kan enkelt förvandlas till sådana. Har du råd, köp verktyg. Är du smart, tillverka egna. Spelar ingen roll om det handlar om hantlar eller träningscyklar. Tänk verktyg, verktyg, verktyg, då blir träningen roligare.

När du väl kommit igång ska du föra protokoll över träningen. Här ska du tänka ”blueprintad motor”. Framsteg noteras, avstånd mäts, problem antecknas. Allt åtgärdas efterhand. Resultatet är en fin peppande känsla.

Det här är ungefär som vilken dragracingtävling som helst. Är man inte förberedd går det åt skogen. Faktum är att du snart kommer, i alla fall om du trimmar din kropp utomhus, förstå hur väder och vind påverkar dig. Till exempel kommer du att märka att hög luftfuktighet gör att kroppen inte kyler av sig med svett som den ska. Pulsen går upp, och det blir tyngre att springa. Sämre löptider per kilometer är ett faktum. Samma sak när det är kallt. Då är det något högre syrehalt i luften, som jag förstått det. Det gillar din motor, öh, din kropp och dina muskler. Du presterar bättre.

Rätt bränsle spelar förstås också roll. Stor roll. Här ska du alltså tänka dragracing och väderstation. Dessa är ett måste så att man vet hur man ska bestycka bränsleförsörjningen.

Som skrivet: Tänk på kroppen som din motor. Endera ber du till gud att mekanikerna som skruvade ihop drivlinan (läs: du hade tur i arvsanlagslotteriet) hade en bra dag på jobbet och fick till alla toleranser enligt specifikation, eller så går du på det betydligt säkrare kortet (träna, träna, träna) och sköter därmed motorunderhållet inklusive de livsviktiga oljebytena och trimmandet själv.

För inte tänker du väl vara så där skönt ansvarslös och köra tills det rasar? Näe, har du läst så här långt är du förmodligen inte 16 år längre.

Förutom verktyg finns det hur många parametrar som helst att skruva på. Och sådant är roligt, för vi gillar att skruva. Perfekt träningspuls? Bra eller rentav jättebra skor anpassade för din kropp och för underlaget? Kläder? Andning? Hållning? Löpsteg…

Det är exakt som med en bil. Ingen motor håller i längden om det finns svaga länkar i kedjan. Samma sak gäller för träningen.

Men jag har inte tid! Så kanske du tänker… Jag har varken tid eller motivation! Blä!

Tidsbristen är en otroligt enkel ekvation att lösa: Det räcker väldigt bra med 2-3 timmars träning i veckan. Jag lovar på heder och samvete att detta är sjukt väl investerad tid. För du har tillbaka dessa timmar på en enda dag då du hinner och orkar med så mycket mer än om du inte tränar. Du tänker mer logiskt, du gör saker i rätt ordning, du gör färre fel och du har lastbilsflak med energi att förfoga över. Samtidigt ska du förstås unna dig mer av livet goda. Detta är ingen text om ett liv utan njutning.

Motivationen? När du väl kommit igång föder varje träningspass motivation till nästa. Faktum är att när du väl fått upp ångan kommer du att bli sur om du inte får träna.

Slutligen Kanske du inte är så intresserad av om du lever 3 år längre. Om jag blir 78 eller 81 år, vem bryr sig? Det är ju långvården för mig i alla fall. Bättre trilla av pinnen direkt.

Det är möjligt, men risken för långvård minskar radikalt om du håller igång. Det viktigaste är dock att livskvaliteten ökar redan nu, under alla de år du har kvar till ålderdomen. Träningen bidrar till att du faktiskt dag ut och dag in orkar gå ner till garaget och slutföra dina projekt. Och här tryter det betänkligt bland människor i hobbyn har jag märkt. Det är många bilprojekt som stannat av på grund av brist på motivation… Alldeles för många…

Så. Det är absolut läge att utmana mig nu. Om du vågar…

PS. De är inte fina, skorna, men väl röda. Asics GT-3000. Den löparsko jag använder. Extremt fartfyllt namn som för tankarna till sportbilsvärlden… DS.