På senare tid har bilförsäljningen sjunkit drastiskt. Biltillverkarna undrar varför.

Det är enkelt: Folk vill ha snåla, snabba, säkra och… snygga bilar! Som går att särskilja från kvarterets sladdriga blobbar som står och jäser på uppfarterna.

I annat fall behåller folket sina begagnade häckar, och lägger sina pengar på annat. Det är lika säkert som att ingen klickar på “Jag är under 18 år”-knappen på en webbplats fylld med porr.

Egen identitet ligger i linje med den individualism som präglar 2000-talet.

Men tyvärr inte i fas med den konsoliderings- och effektiviseringvåg som svept in över världen bilkontruktörer de senaste trettio åren. En toktråkig trend där bilar delar bottenplatta, motor, växellåda, elektronik och rent av former med tio modellkusiner.

Och färg, förstås. 2000-talet är spraymålad i en äcklig grå-silvrig färg. Blä.

Om vi bortser från färgen – grå naturligtvis – har nästa års Chevrolet Camaro en mycket egen personlighet. Förmodligen alldeles för personlig – och dyr – för de flesta.

Men kan biltillverkare bara addera en gnuta av den vitalitet och energi som Camaron ustrålar är mycket vunnet.

x10ch_cm051.jpg

Share