Är och besiktigar bruks-Skodan. Förväntar mig en fet reprimand för den där sprickan i vindrutan som nu växt till sig och uppnått
gigantiska proportioner sedan förra årets stenskott.

I spänd väntan på uppläxningen ser jag mig omkring i besiktningshallen. På lyften till vänster om Skodan står en Chevrolet med importskyltar. En hyfsat ny Cheva.

Noterar att jag inte riktigt känner igen modellen. Har vissa likheter med Cruze, men det är ingen sådan. För det första ser den helt ok ut med dagens mått mätt (med tanke på hur fula moderna amerikaner är). För det andra: vem vid sina sinnes fulla bruk importerar en ny, fyrdörrars Chevrolet?!

Tänker inte så mycket mer på bilen. Tio minuter senare, när besiktningskvinnan lämnar tillbaka nycklarna till Skodan, har hon parkerat min bil brevid Chevan.

Då inser jag att det är en Chevrolet Caprice. Från typ 2011.

Se där ja.

Går in för att betala för besiktningen (nu uppe i 390 kronor, skulle inte konkurrens justera prisbilden neråt?!) och överhör då en diskussion mellan två besiktningsgubbar och ägaren.

Jag känner mig nödgad att fråga ägaren: Är det där månne en 9C3:a?

Jajemän!

Bakhjulsdrift är det som gäller, och under huven vilar Chevas V8:a om 6 liter och 355 hästar på etanol.

Ägaren upplyser mig för övrigt att bilens motor är lite småvässad av Chevroletåterförsäljaren Berger, därav emblemet på bakluckan.

Lite halvcoolt faktiskt, och en väldigt helrätt vinterbil med pulver för hyfsat lite pengar.

Ägaren bör väl för övrigt ganska ensam om den här modellen i Sverige. Än så länge…

2015-02-09-veckans-gatufynd-del-123-3

2015-02-09-veckans-gatufynd-del-123-1

2015-02-09-veckans-gatufynd-del-123-2
2015-02-09-veckans-gatufynd-del-123-4

Share