Nu börjar de bli rätt vanliga även i Sverige, den senaste generationens Chevrolet Camaro. Den här gynnaren fångade jag utanför ett dagis i centrala Stockholm där föraren precis var i färd att hämta upp sin knodd. Lite vågat att lämna motorn på tomgång… Men jag förstår varför. Camaron mullrade gott, och småttingarna tittade förundrat på besten!
2011-05-03 kl. 10:17
Fräck! och jänkarna har iallafall visat var skåpet ska stå…ingen dussin..försvinna i mängden.. där inte.
Skönt att bilbyggare än i dag vågar satsa lite.
2011-05-03 kl. 11:17
Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
2011-05-03 kl. 18:49
Collt, dock skulle jag nog inte våga lämna den sådär
2011-05-03 kl. 19:20
Han hade väl råd… 😉
2011-05-04 kl. 09:47
Extremt cool. Om jag skulle byta ut mina båda bilar mot en, skulle det bli en ny Camaro – en bil som ser häftig ut trots att den är modern.
Den kanske har standby-läge så att den kan stå och mullra även när den är låst?
2011-05-04 kl. 14:29
CJ: Vet inte, men det vore ju väldigt tufft. Klar Night Rider-varning. Extra tufft när man kan starta bilen från larmdosan!
2011-05-04 kl. 18:00
Konceptet ter sig allt mer lockande… jag har redan börjat tröttna på att meka. I och för sig kan man ju då ställa sig frågan varför jag inte bara lämnar in Mustangen på verkstad och låter dem fixa allt, vilket ändå blir betydligt billigare än en ny Camaro. Igår slabbade jag med läckande styrservo, och vill fixa en lite hängande dörr, ett par mindre lackskador, ett par skavanker på klädseln, installera stereon, felfritt elsystem, sluten vevhusventilation, underhållsfri elektronisk tändning… eller rättare sagt, jag vill att det ska funka! Utan att få ont i ryggen, bli skitig och förspilla tid som hellre tillbringas på någon uteservering. Vill ha en muskelbil som funkar prickfritt “out-of-the-box”, precis som jag vill ha snygga muskler utan att träna 🙂
2011-05-04 kl. 19:35
Hehe!
Själv tycker jag mekandet är halva grejen, så länge jag slipper bli ståendes vid vägkanten. 😀
Men klart roligast är förstås de estetiska grejerna man löser och som syns, samt de förändringar som gör något för prestandan. Rena servicegrejer å saker som bara ska fungera är dötråkigt. Men det tycker nog de allra flesta…
2011-05-05 kl. 17:56
Tja, jag har alltid sagt att jag gillar att meka, men det är nog mer så att jag skulle vilja gilla att meka. Jag tycker om att titta på sprängskisser och titta på hur saker funkar.
Och så vill jag ha en bil som är häftig men ändå går att köra till jobbet varje dag. Den ska ha bensin-V8 som ger en spark i arslet och mullrar rejält så fort man trampar på pedalen, snygg design, två dörrar, vara stor men inte enorm, amerikansk och se amerikansk ut, ha automatlåda, AC, stereo och såna bekvämligheter.
Bruksvolvon: Ser tråkig ut, trist motor, manuell låda (jag kör Essingeleden varje dag = inte kul).
Mustangen: Mycket grejor som är trasiga, för törstig, låg markfrigång, ingen stereo eller AC, går inte att köra på vintern, för bullrig, stötig fjädring.
Så en Camaro förenar det bästa av två världar! Dessutom har den inte dragkrok eller stora innerutrymmen, så man frestas inte att dra flyttlass eller köra junk till tippen (skräpar ner bilen och sliter på inredningen).
2011-05-06 kl. 08:56
Min Caprice 9C1 var allt det du beskriver ovan! Ja, det var faktiskt en liten spark i ryggen när man trampade plattan i mattan. Dock i största laget, kanske.
Mustangen kan ju hyfsat lätt utrustas med så väl AC som Stereo. Fjädringen bör väl iofs var tuff om du ska stå på i svängarna. Inget svampande där.
Jepp, skönt med en halvrisigt bil när man ska köra skit till tippen. Känns som jag gör just det en gång i månaden (vi bor bara fem kilometer från en sådan).
2011-05-06 kl. 15:59
Det är klart… jag tror inte att någonting från efter 1975 kan bli en riktig kultklassiker och användas som videorekvisita:
http://www.youtube.com/watch?v=qHi2Tx0tWnA
2011-05-06 kl. 16:35
Det är iofs inte vår sak att avgöra det. Vi är ju gubbar. Fråga 18-åringarna och du kommer att få ett annat svar. Men det är klart, det kommer att vara klassiker för dem, knappast för oss… 😉