Dags för ett litet jubileum. Med 29 gjorda intervjuer med svenskar om deras snygga bilar tycker jag att det är dags att pytsa in ett litet samtal med mig själv som intervju nummer 30. Hoppas ingen misstycker… 😉

caprice_pa_lantstallet.jpg

Namn?
– Peter Larsson.

Varför valde du just en Chevrolet Caprice från 1987?
– Först och främst för att jag gillar fyrkantiga bilar med V8:or. Men Chevrolet Caprice från 1977 till 1990 är också hyfsat lätta att meka med, vilket är bra då jag avser lära mig bilmekande. Reservdelar till Capricer är därtill billiga och det finns mycket kunskap runt om i världen om hur man löser problem då det såldes väääldigt många nya Capricer under 80-talet.

Vad har du för ambitioner med ditt bilbyggande?
 – Att lära mig meka. Jag vill kunna laga, renovera och fixa i princip allt på bilar utom växellådor, som jag finner både tråkiga och komplexa. Målet är att skapa en snygg custombil, jag har inga ambitioner att originalrenovera Capricen. Det lämnar jag åt andra att göra. Det handlar för övrigt om en rullande renovering, vilket i mitt fall går ut på att cruisa på sommaren och meka om vintern.

Hur mycket tid och pengar har du lagt på din bil hittills?
 – Ingen aning, men en hel del pengar har det blivit. I synnerhet i början då det går åt en hel del slantar på att köpa verktyg så att man kan meka.

Vad har varit svårast att lösa, och hur bar du dig åt?
– Det mesta känns svårt innan man gjort det, och lätt efteråt…

Vilken del av bilen är du mest nöjd med? Varför?
– Just nu tycker jag däck och fälgar passar väl ihop med resten av bilen. Den nya grillen blev också bra. När det gäller Capricen som helhet gillar jag bilens storlek, och att den syns. Och så gillar jag som sagt att Capricen är väldigt kantig.

Vad återstår att göra?
– En hel del. Som till exempel att fixa en röd inredning, och att trimma motorn lite grand (den ska fortfarande klara besöket hos SBP). Att fräscha upp motorrummet känns också angeläget. Det vore dessutom roligt att montera sidepipes och push-bars, men jag har ingen genomtänkt plan för just dessa modifikationer.

Vilken bil är Sveriges snyggaste?
– Förutom Capricer och Impalor är jag väldigt svag för Chevrolet Chevelle. 1969 är den snyggaste årsmodellen. Typ det mesta i bilväg som det står Buick på diggar jag också. Tänk GM.

Share