Egentligen är rubriken lite missvisande, eftersom Fast & Furious 4 mycket väl kan vara världens sämsta bilfilm hittills, men… here goes…

Herregud. Jag förväntade mig inte att det skulle regna Oscarsstatyetter över den här rullen, men maken till tafflig och handfallen intrig får vi i filmhistorien leta länge och väl efter.

Påtagligt usla cgi-effekter breder ut sig över filmen som ett dassigt gråfilter.

Bovarna är inte grymma, hjältarna inte tuffa.

Transportsträckorna mellan de bilintensiva partierna är mil efter mil av transparent malande dialog, som inte tjänar något annat syfte än att visa att filmbudgeten inte räckte till mer bilåkande än det vi får.

Rent ut sagt är det helt jävla korkat att skrota 8 av 9 använda Ford Gran Torino plus mängder av andra sköna jänkebilar när slutresultatet är så här in i helvete mediokert.

De sköna bilrelaterade scener värda att se är för övrigt också de som i mångt och mycket förkommer i olika trailers.

Fast det är klart, för första gången någonsin ler jag lite åt produktplaceringarna: motoroljorna Castrol Edge och Castrol Syntec.

Eller så är det symptomatiskt – det finns helt enkelt inte mycket annat att le åt.

Du som vill skippa de många och sömniga partierna i Fast & Furious 4, åt dig har jag valt ut de fyra tidpunkterna i filmen då det händer något av större värde. Det vill säga då det förekommer intressant handling (sköna bilar).

  1. 00:34 – 07:09. Tankbilskapning. Här är främst en Buick Grand National som är stjärnan.
  2. 32:54 – 43:17. Gatrace. Chevrolet Chevelle SS rockar förstås, och tackas med frasem “Yo nutsack, muscle beats import everytime”.
  3. 84:53 – 91:57. Biljakt. Ford Gran Torino och Dodge Charger sida vid sida, vilket ös!
  4. 94:41 – 95:19. Fritagning. Pontiac Firebird Trans Am visar att den fortfarande är kung på vägen.

I övrigt är det snarare fast forward än Fast & Furious som gäller. Blä!

Bilbetyg: 7/10

Filmbetyg: 1/10

chevrolet_chevelle_ss_1970.jpg

Share