Då och då får jag mejl från människor där de via bifogade fotografier visar upp sin kreativitet i garaget. Supertrevligt! Häromveckan hörde Anders Kisk av sig och nog ler man lite extra när mejlet handlar om mopeder och cyklar, och Anders öppnar med “Hoj!”. Humor!

Hur som helst så har Anders talangen att kunna skapa mycket av lite. En damcykel från 70-talet blev tillsammans med en Lifan-motor grunden i ett snyggt och fränt board track racer-bygge.

Anders berättar att inspirationen kommer från Indian-motorcyklar anno 1910- och 1920-talet. Ramen har byggts om, och till det en hembyggd bensintank. Framgaffeln är förstärkt, sadeln flyttad. Att få till en fungerande “tankväxel” var ett måste, förstås. “Det är trixigt att starta och stanna, men man gör allt för stuket”, berättar Anders.

Tändmodulen är gömd i lådan framför motorn, och ska se ut som en gammal magnet. Kablarna bytes till tygomspunna, så klart. Tidsenligt framlykta ska monteras inom kort, bak sitter redan ett STOP-ljus från Miller.

Anders siktar inte bara in sig på att ha träplankor som underlag (kan ingen bygga en sådan board track-bana i Sverige?!). Under vintern som gick blev det dubbdäck på och några repor på isen.

Slutligen slinker det även med några fotografier på Anders Husqvarna från 1960. Den hade stått på en loge i cirka 40 år innan han tog tag sig an den. Förhållandevis komplett utan motor blev det en ny sådan, en rejäl polering, en ny bakskärm och lite custom i form av bortplockad pakethållare, bakskärmsreflex baserad på prylar från Buick 1947-1948 och en hårig sadel. “Det blev en trevlig moppe som retat en del mopedfanatiker”, skriver Anders.

Tillägg: Board track racing på 1910- och 1920-talet är fortfarande den dödligaste formen av motorsport ur ett historisk perspektiv. Över 100 personer fick sätta livet till. Att de unga förarna trots det rejsade har att göra med ersättningen. De kunde tjäna bortåt 20 000 dollar per år, vilket i dagens pengavärde är cirka en halv miljon dollar. Alltså i runda slängar 4 miljoner kronor…

Share