I går publicerade jag raggarprofilen Sten Berglinds två år gamla lista över de ballaste raggarbilarna. Eller näst ballaste, för här kommer min variant som innehåller både tuffare och coolare jänkebilar!

  1. Buick Special från 1957. Har kallats bilhistoriens mest väldesignade fordon. Med all rätt. Det svepande V:et över bilens mittparti, som dessutom spelar tvåhändigt med c-stolpen, är kanon! Den tredelade bakrutan är fantastisk, och grill liksom bakparti är så makalöst vackra att betraktaren tappar andan. En av Buick och GM-koncernerns riktiga fullträffar. Vidare klarar bilen av både hårdhänt och mild customisering utan att tappa sin själ. Dessutom har jag sett så väl plåtrena, en- och tvåfärgade lackeringar som alla fungerar alldeles utmärkt.
  2. Lincoln Continental från 1963. Presidenters val är också mitt. Bara dörrarna, där det bakre paret utgörs av självmordsvarianten, gör den här bilen till en designdröm. Dessutom andas fordonet en stadsmannamässig värdighet på ett sätt som få andra bilar mäktar med. Det var inte många som kunde slanta upp de pengar bilen kostade när den kom, men desto fler kan göra det 2009.
  3. Cadillac Series 62 Coupé De Ville från 1956. Bilen går även under namnet Tuttfia, och anledningen är enkel. Bilen bystar upp sina krombehag på ett sätt som ger David Cronenburg kåtslag, och de är precis lika omtalade som Edsels ekivoka grill. I övrigt är bilen majestätiskt vacker, ett riktig bombnedslag helt enkelt.
  4. Buick Riviera från 1964. Välmarkerat höftparti, en enorm kupé, en lika enorm entré in till kupén och en rakbladsvass och hungrig grill. Där har du Rivieran i ett nötskal. Fordonet är raka motsatsen till ordet diskret. Tack för det, GM.
  5. Dodge Polara från 1960. Med sina extremt välvda vindrutor och avkapade fenor är bilen en något udda fågel i sammanhanget. Men det gör inget, för det bilen eventuellt tappar på att vara annorlunda tar den igenom på sina pråliga vräkighet. Titta på en nypolerad Dodge Polara som solar sig och du är blind resten av ditt liv.
  6. Pontiac Bonneville från 1962. Om du ber någon, vem som helst, rita en fantombild av hur en raggarbil ser ut, så kommer en Pontiac Bonneville från tidigt 60-tal att utkristallisera sig. Jag är helt säker. Latinamerikas lowrider-favorit nummer ett är också raggarna och jänkebilsfantasternas älskling. Du behöver inte betrakta bilen särskilt länge innan du förstår varför.
  7. Chevrolet Caprice från 1965. Well, jag hoppas att du såg den komma. Om du inte redan förstått att jag är kär i Capricer så gör du det nu. Deras skönhet är given, och behöver inte kläs i ord.
  8. Chrysler 300G från 1961. Snurrbara säten och fenor som nästan går att flyga med är två fina designidéer som utmärker denna bil. Lyx och prestanda i ett fick varje svensk grabb, och säkerligen en och annan tjej, att under början av 60-talet längta hårt och länge efter en Chrysler 300G.
  9. Plymouth Fury från 1961. Passande namn på en världens till utseendet mest arga bilar. Fordonet är en orgie i vacker formgivning.
  10. Chrysler Imperial från 1959. Stor. Tung. Magnifik. En bil värdig den som bestämmer över ett stormaktsvälde, helt enkelt.

Bubblare som inte riktigt klarade sig in på listan är Buick Electra och Buick Le Sabre från 1959, Pontiac Star Chief från 1957, Lincoln Premiere från samma år och Buick Roadmaster 75 från 1958 (vilken j-vla häck den bilen har!).

Hur ser din lista ut?

buickspecial.jpg

dodge_polara_1960.jpg

Share