Vad sägs om en lista med favoritbilarna från det året jag föddes?! Å du, vilka bilar var och är balla det året då du kom till världen, kära läsare? Gör som jag vetja, och lista 10 bilar.
Själv föddes jag 1974. Det var typ det året då muskelbilarna dog. Ordentligt. Detta på grund av oljekrisen. Mustang II från detta år kunde köpas med en Pinto-motor om 4 cylindrar. 74:ans Camaro fanns till salu med en hundra hästar klen raksexa om 250 kubiktum. Chevrolet Corvette erbjöds med ett hästkraftsantal från 195 till ynkliga max 270 kusar. Ja, du ser ju illa ställt det var.
Ja, 1974 var ett fruktansvärt dåligt bilår. Volvos P1800 lades ner året innan, och den sista årgången är således den från 1973. DeLorean Motor Company bildades 1975. Jaja, här är i alla fall min lista. Trots bilmisären har jag lyckats skrapa ihop 10 riktigt balla fordon, men det tog sin modiga tid.
- Ford Gran Torino: Huvudrollsinnehavare i tv-serien Starsky & Hutch. Bara en sådan sak. En bjässe som samtidigt fortfarande fick lov att prestera, trots oljekrisen.
- Dodge Dart Rallye Sport: Dodge Dart har alltid varit raggarnas storfavorit vid sidan av Plymouth Valiant. Rätt utrustad var och är den jävligt snygg och fräck.
- Chevrolet El Camino: Denna härliga och balla pickis var fortfarande riktigt brutal 1974. Ett måste för den tuffe hantverkaren då som nu!
- Dodge Charger: Sista året en Charger fortfarande var just en Charger. Någon närmare presentation behöver nog inte denna bil.
- Datsun 260Z: En av icke-jänkarna på listan. Men den som någonsin gluttat på eller kört en bil från Datsuns 200-serie vet vad jag menar. Vilket fordon! 1974 var för övrigt året då 260Z ersatte 240Z.
- Lamborghini Countach: En mardröm att köra rent bekvämlighets- och siktmässigt, men likväl en dröm i varje pojkrum världen över. Vilka former. Stressade dessutom andra biltillverkare att prestera bättre prestandamonster.
- Oldsmobile Cutlass: Trots gäddhängen på sidorna en riktig skön bil, med tydliga drag av systerbilen Chevrolet Chevelle Malibu. Dock är ingen Cutlass från detta år komplett utan den 7.5 liter stora Rocket-V8:an!
- AMC Javelin AMX: AMC behöll sin oförnuftighet längre än många andra bilfabrikanter och fortsatte att bygga helgalet coola och tuffa bilar. Javelin från 1974 är en av dem.
- Holden Monarco GTS Coupe: Rätt customiserad och utrustad är denna australiensiska bil hur ball som helst. Klassiska Slotmags-fälgar och ett Hillborn-scoop och du är på väg åt rätt håll.
- VW Golf: 1974 var det året som Golfen hade premiär. Inte mitt förstahandsval, men sicken bil. Dess inflytande kan inte överskattas. Lättad GTI-modell med breddade skärmar i plast och i lagomt pimpat tyskstuk blir den ju riktigt fräsig. Och går redigt bra!
2011-12-16 kl. 17:09
Jag är född -73 men då kan jag inte komma på nåt sköj direkt inom motorvärlden.
Men för ditt år hände det ju lite annat med inom bilvärlden som jag gillar.
Sista årsmodellen av Ford Escort mk1 tillverkades(Därefter logiskt nog mk2). Efter detta blev de lite kantigare, dock med bibehållet chassie. Alltså fortfarande lika skoj att köra, utseendet fick dock stryka på foten.
Har även för mig att för mig att ultrakultbilen VW Typ1, Bubblan, tillverkades sitt sista år i Tyskland 1974. Efter detta importerades bilarna från Mexiko fram till 1978 som väl var sista året för Bubblan i Sverige. Golfen drog ju fram som en vind och Bubblan förlorade mark. Fast Bubblan solklart är världens bästa bil. Den hade tom högre krocksäkerhet än en Golf. Och fortfarande är den inte helt kass mätt mot dagens säkerhetsstandard. Hitlers enda goda gärning?
Amerikanska bilar… Inte den blekaste. Men Forden jag skrev om är ju ett amerikanskt märke.
Och så råkar jag äga en “stationsvagn” från 1976. Alltså en Mk2. Fast allt torpedvägg och bakåt var fortfarande mk1. Dock var framskärmarna unika för kombi mk2.
2011-12-16 kl. 17:18
Bubblan krocksäker? Du har ju bensintanken i knät på den bilen… 🙂
En barndomspolare hade en Ford Escort när jag var 18-19. Den var helt ok ur ett rolighetsperspektiv vill jag minnas. Och till med ganska rymlig.
2011-12-16 kl. 19:15
Ändå är det amerikanska bilar som exploderar i eldklot när de smäller. Aldrig hört Bubblan göra det.
Min svägerskas pojkvän dog i en Ford Explo(d)rer för 13 år sedan. Kablam och tack för idag.
Rymlig, aldrig tänkt på det. Men jo, fyra pers får ju plats utan större problem.
2011-12-16 kl. 19:21
Det har iofs aldrig jag heller gjort, om jag ska vara ärligt. Märkligt nog, kan tyckas. Trots placeringen så nära föraren så är den kanske välskyddad vid eventuella krockar?!
Vilken årsmodell av Ford Explorer var det, och vad hände?
Rymligt även som i “Två 18-åringar om nästan 2 meter styck”. 😉
2011-12-16 kl. 22:03
“Bubblan”är en av de sämsta konstruktionerna genom tiderna… den byggdes fram till 1978 i Tyskland, sista året i sverige var 1975.
Det fanns en rätt vass muskelbil kvar bland dinosaurierna, Pontiac Trans Am SD-455…
http://svammelsurium.blogg.se/2008/march/de-forgatna-del-8-firebird-sd455.html
2011-12-16 kl. 22:08
Fyfan. Den har jag missat! Fast det kanske inte är så konstigt… 212 stycken Pontiac Firebird SD-455 byggdes för 1974… Bra femtioelftehandsvärde på dem idag!
Det ante mig. Att bubblan var en kass konstruktion. Hade inte hjärta att läxa upp vår exilsvensk i väst. 😉
2011-12-16 kl. 22:32
Bubblan är en sjukt bra konstruktion. Byggd för att fungera. Och det gör den. Hela tiden. I ökenhetta eller träskmarker så är det bubblan som puttrar fram överallt. Funkar det inte med en hummer? Ta lite sats med bubblan så hoppar den över hindret. Den är ju inte så tung att släpa för hand heller.
Kollade Wikipedia, inte garanti att de har rätt, men där tillverkades Bubblan fram till -75 i Hannover och sen importerades de från Mex om jag uppfattar det hela korrekt.
Är det något alla i Mexiko och hela latinamerika är överrens om så är det att världens bästa bil är en VW och att den alltid fungerar. Sålänge en cylinder går så rullar bilfan. Ökenregnen vi hade där jag bodde innan stoppade alla trafik, utom bubblan. Stora suvar stod med elfel eller bromsbortfall i vattenpölar. Bubblorna puttrade irriterande fint fram ändå…
Svåger hade en bubbla som gått på två cyllar i flera månader, oljan var fastbränd i toppar och kanaler pga oljebytesintervall på 4 år eller nåt… Likaväl funkade den, anledningen till att den togs in till verkstad var för att bromsarna var sunkiga. Och när den ändå var där kunde de ju byta olja… och då upptäckte de att den var lite ledsen i motorn. Ska väl tillägga att det inte var min svåger som kört bilen utan en av hans anställda.
Coca Cola använder Bubblan som “tjänstefordon” för sina försäljare fortfarande. De håller dock på att byta ut dem nu mot Opel Corsa(Chevy i Mexiko). Snackade med en försäljare och han avskydde Opeln, även om den hade AC så saknade han Bubblan. Mest för att den var bekvämare, och mindre plastig och gick smidigare över trist terräng. De har faktiskt grusvägar inne i städerna på vissa håll…
Explorern var en 98 tror jag, 13 år sedan så ja, 98. Den var ny, däcket exploderade, bilen voltade och han bar såklart inte säkerhetsbälte, bilen tog även fyr men antagligen dog han av volten innan han brann upp. Slutsatsen blev iallafall att hans son inte har nån riktig pappa.
Och bubblan flyter tills den sjunker… Alltså inte så bra som båt…
Att bubblan ses som kass konstruktion av jänkebilsägare är väl lika förvånande som att det regnar på midsommarafton… hehe
MATTEFRÅGAN GÖR MIG GALEN!!!! Numera är det alltid ctrl+a och ctrl+C som gäller innan det trycks “skicka kommentaren”.
2011-12-17 kl. 11:48
Är uppväxt i baksätet på ett antal bubblor, så jag hyser en viss hatkärlek till dem, milt uttryckt. 🙂 Fast de kan ju customiseras till svincoola åk.
Jobbigt det där med spamkontrollen. För mig har det alltid fungerat finfint, oavsett webbläsare och dator. 🙁 Svårt att felsöka då.
2011-12-19 kl. 09:14
Ojojoj, det här blir inte lätt. -75 är värre ändå…
2011-12-19 kl. 09:57
CJ: Ja, där har du något att bita i! 😉
2011-12-19 kl. 15:10
Hehe, jag är uppvuxen i Saab. Skulle aldrig vilja ha en själv. Det verkade vara mycket jobb för farsan varje år inför besiktning och den ständiga kampen mot rosten. Saab V4, Saab 99, tror det blev sämre med 99an.
Dock är ljudet i både V4an och 99an nåt som för minnena till ytan. Det var tiden innan varenda svensk fick kombihybris.
Bubblan har jag svurit över en gång, jag skulle fickparkera och de där förbannade stålkofångarna är rätt vassa i kanterna. Sumpade bakdäcket på tjejens bil där. Stort jack rack in i sidan. Mitt fel men alltså, slicar de däck kan man ju tänka att de slicar ben och fötter lätt med… huuh. (Slicar – svengelska, sorry för det ;))
2011-12-19 kl. 15:27
Inte kofångare, fotavskärare!