Trots en lång och intressant historia med många milstolpar valde GM att avsluta varumärket Pontiac utan några större ceremonier. Lite märkligt, kan tyckas, då Pontiac betytt mycket för GM och som mest sålt över 1 miljon bilar per år. Så sent som 2008 såldes 267 000 Pontiac.

Så skrev Svenska Dagbladet igår i samband med att GM nu slutat sälja Pontiac (tillverkningen ströps redan för ett år sedan). Kass begravning måste jag säga.

Eftersom GM haft rätt stora problem med sina varumärkesfilosofier under de senaste 10 åren är det således glädjande att företaget nu verkar göra något för de fyra bilmärken som de behållt. Eller rättare sagt för det bilmärke jag älskar och bryr mig om: Chevrolet.

Eller ja, det hade varit glädjande om GM nu hade lyckats göra något vettigt av sitt varumärkesputsande. Den känslomässiga kampanjen “Chevrolet runs deep” – med en himla fin Chevrolet-logotyp därtill – tilltalar mig otroligt mycket. För jag gillar Chevrolet ur ett historiskt perspektiv. De nya bilarna (Volt, Camaro och Chevrolet undantagna) tilltalar mig dock inte det minsta. Och sett ur den synvinkeln – att uppmuntra mig att vilja köpa, säg en sprojtans ny Malibu – är kampanjen helt v ä r d e l ö s.

Spana in kampanjen här: http://www.chevrolet.com/experience/

chevrolet_runs_deep.jpg

Share