I så fall hade min lista över favoritbilar från året då jag kom till världen sett klart häftigare ut. Inte som den mediokra förteckningen som jag publicerade i fredags.
1970 var nämligen det år då alla de fräckaste åken fanns att köpa hos bilnasaren. Ja, hade jag varit född 4 år tidigare hade alltså min lista sett ut som följer:
-
Chevrolet Nova: De som följer denna blogg har väl förstått att jag älskar Chevrolet Nova. Snacka om ett mångsidig fordon: Lika mycket familjens andrabil när det begav sig som mormors shoppingvagn eller sonens busiga gaträser. Novan var och är också, tack vare att den hittills kostat så lite och inte vägt så mycket, ett givet val för alla som velat rejsa lite hårdare på strippen. Många Novor har också mött döden här, och lika många har vunnit segrar åt sina förare. Redan en klassiker vid sidan av Chevrolet 1955-1957 och Ford 32:or.
-
Chevrolet Chevelle: Vid sidan av Chevrolet Nova är Chevellen en av mina absolut favoritbilar. 1970 års modell är en av de smaskigaste årgångarna, och det vore en ynnest att någon gång i livet få äga en RPO Z15!
-
Plymouth GTX: En avskalad GTX med plåtisar, centrumkåpor och scoop är till utseendet bland de råaste muskelbilarna som finns. Steve Stropes grafitgrå version som var med på SEMA för ett antal år sedan är ett bra exempel på det (förutom fälgarna då).
-
Dodge Charger: Behöver den här bilen och denna årgång verkligen någon närmare ingående beskrivning? Jag tror faktiskt inte det…
-
De Tomaso Pantera: Denna bil dök upp i medvetandet redan 1984 när Mötley Crües sångare Vince Neil körde ihjäl Hanoi Rocks trummis Nicholas “Razzle” Dingley. Efter det har den aldrig försvunnit…
-
Chevrolet Camaro: Tro det eller ej… Visst gillar jag Camaro 1967-1969, men jag är mest förtjust i årsmodellerna 1970-1973. Kan ha att göra med att den första muskelbilen jag någonsin körde var just en Camaro från 1971. Det minnet har bitit sig fast. Men det är också något med den där grillen som jag gillar… Brutalt som ett hajgap!
-
Pontiac GTO: Denna bil, gärna GTO Judge, står väl på varje grabbs önskelista?!
-
Oldsmobile Cutlass: Gärna med optionpaketet 442 W-30 tack! Snacka om rolig pensionsförsäkring.
-
Plymouth ‘Cuda: Är för närvarande inte helt bekväm med Barracudans utseende när det kommer till de två första generationerna. Men mellan 1970-1974 är de grymt snygga. Dessutom har jag haft nöjet att detaljstudera en Cuda då garagepolaren mekar med en ur den tredje generationen.
-
Ford Mustang: Alla gubbars stora favorit, och naturligtvis en av mina och många andras inkörsportar till vår passion för USA-bilar. 1970 års modell är förstås mera ungdomlig än en 65:a med ekerfälgar, och en av de versioner som lockar mest är förstås specialmodellen Boss 429 med en närmare 400 hästar fet motor.
2011-12-21 kl. 06:51
Måste säga att Camaro har bara varit snygg dessa år 67-69. Aldrig tidigare, aldrig senare. Mustang har lyckats bättre, fram till sjuttiotalet var de snygga, efter 2005 var de snygga. Däremellan är de “Wetback Trophys” – enligt min mening. “Wetback Trophys” är en av mig uppfunnen term, det är alltså Mexare som åkt över till USA och jobbat(illegalt) och sen tar med sig en sliten muskelbil hem till Mexico. Ofta är det en billig variant med sex cyllar, bakdäcken större än framdäcken(det är tufft ju…), tre alufälgar och en plåtfälg(man kan ju bara se en sida åt gången), sliten lack, blårök, inga ljuddämpare och massa diodlampor precis överallt. De är stentuffa i dammhålan de kommer ifrån och alla brudar får dåndimpen när de flirtar med Freddy Mercury mustaschen nytrimmad.
Novan har haft något liknande utveckling men ändå inte – fula fula snygga fula fula nedlagda.
De Tomaso är alltid coola, mest för att namnet antagligen är bilvärldens tuffaste. 😀 Såg en snubbe i Halmstad som körde De Tomaso, bilen hade interkom mellan förare och pass eftersom det var omöjligt att föra en normal konversation utan dem. Normal förresten… Vet inte om detta är standard eller hemmapul, såg seriöst ut iallafall.
Fel på mattefrågan igen förresten. Använder Win Vista på en HP Mini laptop, Chrome webläsare. Alla kända uppdateringar installerade.
2011-12-21 kl. 07:19
Haha. Du samlar allt på dig en del sköna historier därnere i Mexiko! 😀
Fula, fula, snygga, fula, fula, nedlagda. Det betyder ju att du gillar 1968-1972! Håller – tada – med dig! 😀 Fast jag gillar även 1966-1967.
Hur går det med Caprice-mekandet förresten?
2011-12-21 kl. 12:23
Hooee vilken lista! Inte fel! En Gen1-Nova har ju alltid stått högt på listan men din Gen3a är riktigt fräck med! Sedan måste jag ju vara lite partisk till Gen1-Camaros….
2011-12-21 kl. 12:38
Som sagt, det är inga fel på Camaro generation 1. I synnerhet inte din, Peter. 🙂
2011-12-21 kl. 16:52
Capricemekandet går inte så bra. Men kanske snart flytt norrut igen. De har ju tanks där nu så det har lugnat sig med gatustrider. Men den är ett j*vla as! Alltid nåt som kollapsar. Har en plan för hur gå tillväga dock, skall implementeras när jag kommer åter norr.
2011-12-21 kl. 17:01
En plan är en bra start. Iaf om man ingår i Jönssonligan och kör runt i en skön gammal Chevrolet Impala. 😉
2011-12-21 kl. 22:18
Hah! Det har du rätt i Stickan!
2011-12-22 kl. 10:13
70 var ett utmärkt år=) ooops 69 också får jag väl tillägga annars blir flickvännen sur…
Jänkestålet från den tiden var något alldeles extra.