… av någon outgrundlig anledning.
Här är några USA-bilar som har framtiden för sig rent prismässigt, nu när många jänkebilar fått så galna prislappar att normala dödliga med en vanlig inkomst inte har råd med ett simpelt järn.
- Pontiac GTO 1973. Sorgligt förbisedd. Kunde fås med en fet motor om 455 kubik och fyrpetare. Går fortfarande för mycket rimliga pengar i USA då många anser att den sista GTO:n kom 1972. Suckers!
- Mercury Cougar 1973. De går att hitta i Sverige för 40 000, och då är det fint bruksskick som gäller. Helt sjukt mycket ball bil för pengarna.
- Pontiac Firebird 1975. Alltid dyrare än kusin Camaro, men det går att få fina exemplar med prestanda från 70 000 kronor. Vem vill inte ha en eldpippi för de pengarna!
- Plymouth Duster 1974. Rätt ovanliga i Sverige, men när de väl kommer ut på annonssajter är det till ett pris som väldigt ofta är fördelaktigt! Dessutom är de fräna som få. Helt klart värda att importera för en struntsumma från staterna.
- Dodge Dart Sport 1975. Även här blir det att importera från USA. Leta efter Dartar med optionpaketet “Hang Ten”. Så fräna. Rätt stukad blir du dock med “endast” Sport-versionen både unik och ballast på bilträffen, för i sammanhanget små pengar.
- Ford Mustang HT 1973. Sett finfina exemplar går på Blocket för 40 000. Och det med lätt trimmad V8:a. Mustangen blev ful först 1974, så köp din blivande klassiker innan de går upp i pris.
- Oldsmobile Cutlass 1973. Står man ut med “gäddhängen” på sidorna går det att få pigga och coola exemplar för 60 000. Det lite mer än hälften av vad du får ge för en fin Cutlass från 1972 och en fjärdedel av vad en fin Cutlass från 1970 kostar…
- Chevrolet Chevelle/Malibu 1973. Hyfsat unika i Sverige, men cirka 5-10 stycken hittar ut på Blocket per år. De som inte har gubbputs och är helt original kan fås från 30 000. För cirka 10 000 till på det priset och du får en fin Chevelle som absolut kan konverteras till en rejält häftig muskelbil.
- Chevrolet Nova 1975. På med ett par biffiga däck, en liten sänkning och så bort med lite onödigt krom. Pang, du har en brutal liten Nova som ingjuter respekt var än den dyker upp. Fina exemplar med pulver under läppen kostar från 50 000. Väl investerade pengar!
- Chevrolet Camaro 1973. Prislappen hamnar ofta på 50 000 till 60 000 kronor och då är det inte ovanligt att det är ett rejält rivjärn du får. De droppar rejält i pris efter 1972. Köpläge.
2012-06-27 kl. 13:17
Skeptisk till att man kan hitta en fin Mustang – 73 för så lite pengar som 40000. Jag fick ge 90000 för min, och det var ändå ett vinterpris. Vi talar nog snarare om en Mustang II för de pengarna.
2012-06-27 kl. 14:43
Sneeky Pete,
du rekommenderade Bålsta på tisdag med (del 35):
“-Vi ses väl tisdagen den 26 juni?!”
Sagt och gjort… jag åkte dit men inte sjutton såg jag dig?
Var du inte där eller skall jag skaffa nya glasögon?
Eller har jag fattat något fel? Ska du till brostugan på fredag?
Jag tänkte se dig live.. du som producerar denna ljuspunkt i sajberspejs….
mvh 🙂
Fneeky Päron
2012-06-27 kl. 14:59
CJ: Det ska väl till lite tur också, och tålamod. Men jag har sett flera skönheter lik din gå för de pengarna på Blocket. Trust me. Sedan ska väl bilen leva upp till vad säljaren lovar också. Jag har ju inte varit och gluttat på varenda Musse… 😉
Sedan är väl din Mustang _väldigt fräsch_ om jag minns rätt.
Moparmoppe: Attans, attans, fan! Jag ber om ursäkt. Fick punktering på Novan igår, så jag var strandsatt. Nya framdäck (BFGoodrich Radial T/A förstås!) beställda från Alvén-Ingvarsson. Hoppas innerligen att de håller vad de lovar så att däcken kommer innan fredag/lördags-cruisingen!
Brostugan på fredag tror jag inte att det blir, ska nog in till Sveavägen då. Men en bekant har rekommenderat de träffarna. Så förr eller senare. Åkerberga på lördag blir det, med eller utan Nova!
2012-06-27 kl. 14:59
Tack för den fina kritiken btw!
2012-06-28 kl. 11:04
Intressant, förresten, att Firebird brukar vara dyrare än Camaro. Det verkar ju finnas hur mycket delar som helst till just Chevamotorer när man tittar i kataloger, och det borde ju göra dem mer populära. Om man snackar äldre årsmodeller där Pontiac hade egna motorer förstås.
2012-06-28 kl. 12:03
Du sitter ju “typ” på svaret själv. Firebird är mycket mera exklusiv och unik än Camaro. GM producerade ~ 273 000 Firebird mellan 1967 och 1969 och ~ 840 000 Camaro under samma tre år (samtliga modeller och options)…
2012-06-28 kl. 18:16
Hmm. Det där gäller ju i och för sig för vissa ovanliga bilar (en delförklaring till att klassiska Dodge Challenger är tokdyr är att den sålde dåligt när den var ny). Fast när det finns en mycket snarlik systermodell som tillverkats i fler exemplar – som Camaro – borde det lite grann ligga Firebirden i fatet.
En bil som jag tror kan platsa på din lista är Plymouth Fury 1975. Finns som 2-dörrars hardtop med motor upp till 400 cui, och eftersom den är byggd på B-plattformen är den snarlik Satellite m fl. Roadrunnern baserades faktiskt på Furyn detta år.
2012-06-28 kl. 22:29
Kan man ju tycka. Ibland är det svårt att förstå vad människor vill ha, och är beredda att betala för. Men det är ju kul att vi alla är olika.
En Plyma från 75 säger du. Är inte det lite väl sent. Var inte 400-motorerna vid det här laget utrustade med trötta smogtoppar?
Ska kolla hur som helst. Tack för tipset! Å motorn kan man ju alltid byta ut… 😀