… och demokrati.

Väl tillbaka i Sverige kan sägas att resan till Hangzhou och Shanghai för några veckor sedan var intressant på många sätt. Kina har en trevlig matkultur, ännu trevligare befolkning och så gott om sköna sidenskjortor med tuffa drakmotiv.

Men det där med bilar, det är inte landets trumfkort.

Kina är en väldigt ung bilnation. Det var först någonstans efter 1985 som bilarna sakta men säkert gjorde entré i landet i någon större utsträckning.

kina1.jpg

Resultat: Det finns bara “nya” fordon i Kina. Många av dem är givetvis tillverkade i Asien, vilket inte gör dem så där jättespännande. Kineser gillar dessutom att laga trasiga plastdetaljer på sina fordon med tejp. Mm. Inte så fint.

När det gäller europeiska bilar dominerar Audi, i alla fall i Shanghai-, Beijing- och Hangzhou-områdena. Tydligen har tyskarna sedan lång tid tillbaka bilfabriker i landet, fabriker som enligt lokalbefolkningen gått med förlust i tiotalet år.

Numera går dock affärerna väldigt bra. Varenda kinesisk statstjänsteman en bit upp i hierarkin kör Audi. Smart Volkswagen, att vara ute i god tid lönar sig i det långa loppet. I synnerhet när Kinas styrande personer shoppar loss.

buick_lacrosse.jpg

Amerikanerna finns även de representerade, främst i form av senare års Buick LaCrosse. Några enstaka Lincoln Continental från 90-talet susar också förbi på vägarna, men där handlar det nog om en mindre mängd privatimport.

Annars anammar Kina USA:s filosofi. Bigger and faster is better. När Shanghai behövde förstärka stadens infrastruktur inför världsutställningen revs många gamla anrika hus och 500 kilometer upphöjd sexfilig motorväg byggdes på bara något år. Vägsegmenten flögs in med helikopter om natten. Det var inte ovanligt att man under ett dygns mörka timmar byggde 5-6 segment på ett antal olika ställen i stan.

kina2.jpg

Varför ska västvärlden egentligen bry sig om vad de gör i Kina då? Det finns åtminstone två tydliga orsaker, som jag ser det.

  1. Kina ska enligt forskare vara beroende av kolkraft som primär energikälla i minst 50 år till. Det kommer att påverka även oss rejält. Det får mig också att tveka en smula att vrida om startnyckeln i den egna V8:an.
  2. Kina är om än en osäker marknad också en väldigt stor sådan. Det finns massor av potentiella affärsidéer att applicera på landet, om man kan kulturen vill säga. Snart kommer exempelvis medvetenheten runt den egna personliga säkerheten att höjas betänkligt, vilket gör marknaden brännhet för till exempel hjälmar till Kinas miljoner cykel- och motorcykelburna. Frågan är dock om Höganäs, mest kända för sin krustillverkning, kommer att göra någon större succé med sin nylanserade Kinasatsning i form av en elmoppe. Den marknaden känns redan lite mättad.

kina3.jpg

Så. Att Kina är en ung bilnation, kan det påverkar det sätt på vilket kineserna kör? You bet!

Man utmanar varandra i trafiken tämligen ofta, detta enligt principen störst kör först. Slalomkörning mellan filerna är standard, och blinkar gör kinesen bara i undantagsfall. Närmar man sig en bil snabbt bakifrån ställer man sig på tutan för att uppmärksamma framförvarande om detta, så inget hastigt filbyte sker.

På tal om hastiga filbyten. Undvik dem! Det kan ju vara lockande att bli av med manövern så fort som det bara går, för att undvika eventuella kollisioner. Men det är ingen lösning när alla andra gärna gör kilometerlånga filbyten, och räknar med att även du gör det.

Så smyg över i nästa fil. Om du råkar tävla om utrymmet med en buss eller lastbil, vänta på din tur…

Share