Gårdagens blogginlägg – som tangerade ämnet muskel- och ponnybilar – har väckt en fråga. Var går gränsen mellan dessa två klassificeringar, och vilken bil räknas egentligen som vad?
Det finns två sätt att se på den saken. Den enkla och den komplicerade listan:
Enkla listan | ||
Biltillverkare | Ponnybil | Muskelbil |
AMC | Javelin | AMX |
Chevrolet | Camaro | Chevelle |
Dodge | Challenger | Charger |
Ford | Mustang | Torino |
Mercury | Cougar | Montego |
Oldsmobile | – | 442 |
Plymouth | Barracuda | Road Runner |
Pontiac | Firebird | GTO |
Komplicerade listan (från musclecarclub.com) | ||
Biltillverkare och modell | Muskelbil? | Klassificering |
AMC AMX | Ja | Pony |
AMC Javelin | Nej | Pony |
Buick GS | Ja | Intermediate muscle |
Buick Riviera | Nej | Personal luxury |
Buick Skylark (men inte GS) | Nej | Intermediate |
Buick Wildcat | Nej | Fullsize |
Chevrolet Camaro (bara SS och Z28) | Ja | Pony |
Chevrolet Camaro | Nej | Pony |
Chevrolet Chevelle (bara SS) | Ja | Intermediate Muscle |
Chevrolet Chevelle | Nej | Intermediate |
Chevrolet Corvette | No | Sport |
Chevrolet Impala (bara SS) | Ja | Fullsize Muscle |
Chevrolet Monte Carlo | Nej | Personal luxury |
Chevrolet Nova (bara SS) | Ja | Compact |
Dodge Challenger (bara R/T) | Ja | Pony |
Dodge Charger (bara R/T) | Ja | Intermediate Muscle |
Dodge Coronet (bara R/T) | Ja | Fullsize Muscle |
Dodge Dart (bara 383- eller 440-motor) | Ja | Compact |
Dodge Daytona | Ja | Specialty Muscle |
Dodge Super Bee | Ja | Intermediate Muscle |
Ford Fairlane / Torino (bara GT/Cobra) | Ja | Intermediate Muscle |
Ford Galaxie (bara 390-motor eller mer) | Ja | Fullsize Muscle |
Ford Mustang (bara GT, Mach 1 eller Boss) | Ja | Pony |
Mercury Comet / Cyclone (bara GT/Cyclone) | Ja | Intermediate |
Mercury Cougar (bara GT, Eliminator och Boss) | Ja | Pony |
Oldsmobile 442 | Ja | Intermediate Muscle |
Plymouth Barracuda | Nej | Pony |
Plymouth ‘Cuda (tveksamt om 340-motor räcker) | Ja | Pony |
Plymouth Duster (bara 340-motor) | Ja | Compact Muscle |
Plymouth GTX | Ja | Intermediate Muscle |
Plymouth Road Runner | Ja | Intermediate Muscle |
Plymouth Superbird | Ja | Specialty Muscle |
Pontiac Catalina (bara 400-motor eller mer) | Ja | Fullsize Muscle |
Pontiac Firebird (bara 400-motor eller mer) | Ja | Pony |
Pontiac GTO | Ja | Intermediate Muscle |
Vad har du för åsikt i ämnet?
2009-06-10 kl. 07:30
Med risk för att vara träig fanns ju definitionen innan bilen baserad på en kunds behov. Som jag fattar det så är väl Ponnys alltid en unik kaross medan Muskeln är (med nåt undantag) ett topputförande av en kaross/modell som säljs med mycket snällare motorer till “vanliga” kunder. Ponnyns bottenplatta är mindre (med undantag ex Cougar) och motorn designad för “sport” men bilen är en Ponny även med 6a. Båda skulle vara “affordable” men instegspriset på Ponnyn var avsevärt lägre.
Hur känns det? Snömos? Gnä-ä-gg – vrooom!
2009-06-10 kl. 07:40
Kampfs definition är så bra att jag inte kan kommentera 🙂
2009-06-10 kl. 08:07
Kampf: Extremt stabil beskrivning. No further questions! 😉
2009-06-10 kl. 12:25
Instämmer helt med Kampf
2009-06-10 kl. 19:43
… ursäkta, kan ni ta det lite långsammare…. jag antecknar 🙂
2009-06-10 kl. 20:07
Haha. Vad menar Farbror? 🙂
2009-06-10 kl. 23:07
skulle inte kalla vare sig Chevelle, Torino för muskelbilar, sen är AMX en rätt egendomlig ponny oxå..
Dessutom saknas flera modeller på listan, Musclecarclub har ju utelämnat den hårigaste av dom alla…
Kampf har hittat “ockhams razor” i debatten 🙂
2009-06-11 kl. 22:36
Mårten: Vad är det för cliffhanger du lämnar efter dig. Vilken bil är den hårigaste då, enligt dig? 🙂
Om jag ska vara petig har Kampf har inte hittat rakkniven, men däremot en advekat beskrivning. Ockhams rakkniv ska vara den enklaste OCH fullständiga förklaringen.
2009-06-12 kl. 18:06
Dom hårigaste finns redan på listan, Ford har några som kvalar som PONY och Muskelbil (BOSS) tex.
2009-06-12 kl. 18:13
Ja, jag menar det. Chevelle SS är ju på plats!
2009-06-12 kl. 21:25
Dom har ju även missat Olds Cutlass W-30 och Cutlass SX med flera men nope, och dom verkar ha extremt knappa kunskaper om Javelin/AMX men den jag främst tänker på är inte med… SS-camaros å cobra-jet mussar är peanuts, L-88 Vetter mesiga, hemi-cudas är trötta ök, det fanns en hårigare sak…
2009-06-13 kl. 00:03
Hörru Mårten, ska du gå som katten runt skållhet gröt eller leverera den däringa hårbollen som vi nu börjar bli tämligen nyfikna på?! 😉
2009-06-13 kl. 14:34
muskelbilarnas värsting kom ju förståss från Rambler 🙂
Rambler American SC/390 Hurst, 390 bigblock 400 hästar med dubbla fyrisar i nåt som är mindre än en Opel Rekord
http://svammelsurium.blogg.se/2008/march/de-forgatna-del-1-rambler-scrambler.html
2009-06-13 kl. 14:52
Ah, du tänker så.
Mm. Bilen är rätt diskret, alltså. Den första sleepern? 🙂
2009-06-13 kl. 15:00
Du, tack för tipset!
Sedan tar jag tillbaka det där om diskret. Det är den inte…
2009-07-20 kl. 10:24
Ponycars och muskelbilar är två olika saker, men i vissa fall sammanfaller benämningarna.
Muskelbilar har bigblockmotorer och är i grunden intermediate eller ponycars. Årsmodellerna är 1967-1971, i några fall några år före 1967.
Man kan också räkna in de bilar som var TransAm bilar, Camaro Z/28, Mustang BOSS 302, AAR Cuda och Challenger T/A även om de hade smallblocksmotorer så var de ämnade för racing med mycket hästkrafter.
Alltså en 69 Camaro med bigblock är både muskelbil och ponycar, men om den har en rak sexa är den bara pony.
En 1970 GTO med 455 är en muskelbil men inte pony.
En Impala med 427 är varken muskelbil eller ponycar.
Detta är min definition men andra kan ju tycka annorlunda.
2009-07-20 kl. 13:59
Med alla kommentarer tycker jag de två begreppen är tämligen inringade. Bra där!